SOk232 Metody a techniky terapií

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Marek Mrázek (pomocník)
Mgr. Andrea Musilová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Praktická výuka technik, databáze metodických činností a námětů. Aplikace terapeutických technik v návaznosti na současné edukační problémy. Participace studentů na tvorbě e-learningového kurzu (diskusní příspěvky, vytvářením průběžné terminologické databáze, evaluace a monitorování psychoterapeutických témat).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 1/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student: Získá přehled o základních otázkách v psychoterapii, v paralele historického vývoje, stávajících přístupů a rozvoje dalších alternativních terapeutických přístupů. Seznámí se na teoretické úrovni s různými terapeutickými směry a technikám, v kontinuitě s možným nácvikem dovedností z praktického hlediska (v předmětu Metody a techniky terapií). Rozšíří si tak přehled uplatnitelný zejména v oblasti rozvoje osobnostních kompetencí. Seznámí se s praktickými základy technik vycházejících z oborů skupinové psychoterapie, rodinné terapie, gestalterapie, transakční analýzy, analytické psychoterapii, Rogerovské psychoterapii, koncentrativní pohybové terapii, bodyterapii, arteterapie, muzikoterapie, bodyterapie, choreoterapie dramaterapie, arteterapeutických a dalších technik. Prozkoumá problematiku aplikačních možností terapeutických technik v edukační realitě. Rozšíří si tak přehled aplikačních možností terapeutických technik v edukační realitě.
Osnova
  • Studenti se seznámí s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod. Semináře budou mít sebezkušenostní charakter (diskuse, psychohry, autodiagnostika, skupinová práce apod.). Studenti získají specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace (jak v rámci kontaktů mezi pedagogy navzájem, tak směřované ke skupinám studentů, klientů), sebeprezentace, kreativity, pedagogické improvizace apod. V rámci nácviku dovedností studenti dostanou možnost uchopit „sami sebe“ a prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek nalézt svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu. Děje se tak nejprve v rovině ryze individuální („Já ve skupině“) a posléze v sociálním kontextu („Já jako součást skupiny“ a částečně rovina „Já jako pozorovatel skupinového dění“) a to především prostřednictvím řízené skupinové dynamiky Zároveň se zvyšuje schopnost své sebereflexe (důrazem na rovinu „Já jako účastník skupinového dění“ a především rovinu „Já jako supervizor“. Seminář je zaměřen zejména na oblasti: Efektivní péče o sebe Self-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků) Efektivita vnitřních psychických funkcí Nácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky..) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích. Efektivita interpersonálních dovedností Komunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů. Závěrečnou podstatnou částí výcviku je fáze didaktická, v níž frekventanti přejdou do role vedoucích skupin a jako tací budou mít pod přímou supervizí lektorů a ostatních členů skupiny, možnost uplatnění získaných dovedností (a jejich další možnou reflexi, popř. optimalizaci) v „bezpečném“ prostředí své uzavřené studijní skupiny.
Literatura
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006, 383 s. ISBN 8073671220. info
  • VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. 2. vyd., rozš. a přeprac. Praha: Grada, 2004, 339 s. ISBN 9788024707235. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 199 s. ISBN 80-7178-428-1. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Psychoterapie pro laiky. Translated by Vladimír Smékal. Brno: Cesta, 1998, 158 s. ISBN 8085319802. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2. Praha: Academia, 1997, 336 s. ISBN 8020006281. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 346 s. info
Výukové metody
Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
Metody hodnocení
1. aktivni 100% účast - praktický seminář, skupinová práce, workshopy - "ochutnávka" k vybraným terapeutickým směrům 2. vědecká esej - na základě vybrané nejnovější literatury student zpracuje odbornou esej k danému terapeutickému směru z pohledu metod, teorie osobnosti, uplatnění a použití v dnešní péči o klienty 3. presentace zpracovaného tematu a skupinová diskuse - přednáška, studium literatury, písemný zkouškový test , skupinová diskuse - přehled k dané tématice
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=793
V moodlince v el-kurzu je uveřejněný aktuální termín odevzdání vašich seminárních prací a jiných povinností. http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=793 Klíč: psycho
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk232