PdF:TI9008 Novinky pro zrakové postižení - Informace o předmětu
TI9008 E-KURZ: Novinky ze světa moderních Hi-Tech pomůcek pro osoby se zrakovým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- online kurz v rozsahu 60 hod. (studium odborných textů a e-learningových osnov, studium odborné literatury, plnění průběžných úkolů kurzu a příprava na test). 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Šťastná (cvičící) - Garance
- Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Šťastná
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !FAKULTA(FI) && !FAKULTA(FSS) && !FAKULTA(ESF)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 98/100, pouze zareg.: 29/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je seznámit účastníky s aktuálními trendy v oblasti moderních technologií, které se dotýkají každodenního života jedinců se zrakovým postižením. V jednotlivých lekcích budou představeny speciální technické pomůcky, které jsou v současné době dostupné na trhu a jež v sobě spojují tradiční materiály s prvky moderních technologií. Kurz své účastníky zavede i do oblasti "pomůcek budoucnosti", které se aktuálně nachází ve fázi vývoje odborníky po celém světě.
- Výstupy z učení
- Účastník po absolvování kurzu získá základní představu o běžných i netradičních pomůckách osob se zrakovým postižením, bude se orientovat na českém i zahraničním trhu se speciálními pomůckami pro slabozraké a nevidomé a získá ucelenou představu v oblasti využití moderních technologií ku prospěchu osob se zrakovým postižením.
- Osnova
- Úvod do světa technických pomůcek pro osoby se zrakovým postižením
- - tradiční i netradiční pomůcky dneška
- - čeští a zahraniční výrobci pomůcek
- - veletrhy a výstavy zaměřené na novinky ze světa "speciální" techniky
- Představení vybraných "Hi-Tech" pomůcek:
- -bílá hůl ve světle moderních technologií
- - SunuBand
- - chytré mobilní aplikace
- - aktuální vývojové trendy v oblasti pomůcek pro nevidomé a slabozraké
- - 3D tisk a "domácí" tvorba pomůcek pro uživatele se zrakovým postižením
- Literatura
- doporučená literatura
- https://ambutech.com/
- ČERVENKA, Petr, Michaela HANOUSKOVÁ, Karel BŘINDA, Radek SEIFERT a Petr HOFMAN. Blind Friendly Maps — Tactile Maps for the Blind as a Part of the Public Map Portal (Mapy.cz). In Buhler C.; Penaz P.; Miesenberger K. Lecture Notes in Computer Science : Computers Helping People with Special Needs. Switzerland: Springer Verlag, 2016, s. 131-138. ISBN 978-3-319-41266-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-41267-2_18. info
- Assistive technology for visually impaired and blind people. Edited by Marion A. Hersh - Michael A. Johnson - David Keating. London: Springer, 2008, xxvii, 725. ISBN 9781846288678. info
- neurčeno
- ČERVENKA, Petr. Blind friendly maps: Tactile maps for the blind as a part of the public map portal. 2015. International Mobility Conference info
- OBASOGIE, Osagie K. Blinded by sight : seeing race through the eyes of the blind. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2014, xvi, 269. ISBN 9780804772792. info
- VRUBEL, Martin. Zrakové postižení a intaktní společnost. In Optofest 13 - Konference Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. 2013. info
- VALOUCHOVÁ, Irena. Zrakově postižení čtenáři a uživatelé informací. Edited by Jana Nejezchlebová. 2002, 72 s. URL info
- Blind children in family and community. Edited by Marietta B. Spencer - Frank Agar - Carol Safer. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1960, 142 p. ISBN 9780816664498. info
- Výukové metody
- Samostudium interaktivní osnovy (vlastní samostatné studium dle vlastních časových možností a vlastním tempem BEZ přítomnosti pedagoga) a průběžné konzultace s vyučujícím.
- Metody hodnocení
- PODMÍNKY K UDĚLENÍ ZÁPOČTU (Z): K úspěšnému zakončení kurzu je třeba prostudovat interaktivní osnovu v rámci uveřejněných kapitol, úspěšně složit průběžné testy z jednotlivých kapitol kurzu v průběhu semestru a následně také absolvovat úspěšně závěrečný online test - tento test lze splnit kdykoliv během studia e-kurzu, skládá se z 20ti otázek bez časového limitu - k úspěšnému složení je třeba mít alespoň 80% odpovědí správně. Test je realizován formou Kahoot kvízu. V rámci předmětu probíhají také průběžné konzultace.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/TI9008/index.qwarp
Odkaz na interaktivní osnovu ↑↑↑ - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Poznámka k četnosti výuky: online kurz v rozsahu 60 hod.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/TI9008