VY3DC_ZAPE Základy pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášek je vysvětlit a prodiskutovat strukturu, cíle a aktuální problémy v českém školství. Důležitými tématy jsou sociální inkluze, osobnostní rozvoj, sociální kapitál, rovný přístup ke vzdělání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pedagogické pojmy, - vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti, - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• popsat základní fakta a pojmy z oblasti pedagogiky jako vědního oboru, • vysvětlit na zvoleném příkladu konkrétní aspekty edukačního problému s nástinem jeho řešení, • analyzovat současné edukační výzvy a problémy v českém školství, • interpretovat teoretické poznatky na klíčové aktuální otázky výchovy a vzdělávání, • zhodnotit vlastní edukační zkušenost se současnými trendy vzdělávací politiky.
Osnova
  • 1. Pedagogika jako věda a základní pojmy: výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, inkluze. 2. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy). 3.Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Pojmy, představitelé, směry, díla, koncepce. 5. Významné kurikulární dokumenty: RVP. 6. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 7. Hodnocení dítěte. Přístupy posuzování a hodnocení dítěte v edukačním procesu. Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Výchova k hodnotám. 8. Rodina z pedagogického hlediska. Spolupráce školy a rodiny. Současné problémy v rodičovské výchově. 9. Výchovné koncepce vybraných pedagogů (A. S. Makarenko, A. S. Neill, J. Korczak, H. von Schoenebeck, V. Příhoda ad.) hoda ad.)
Literatura
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788071789994. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
Výukové metody
přednáškový blok, diskuse.
Metody hodnocení
Předpoklady k absolvování předmětu: - min. 60 % úspěšnost ve vědomostní písemné zkoušce - napsání třístránkové eseje na zadané téma Známka je výsledkem hodnocení v písemné zkoušce (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2060
heslo: seneca Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně tří stran. - Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. - Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. - Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování? Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi.
Studijní opora
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2060
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VY3DC_ZAPE