PdF:ZS1BK_IN Intonation - Course Information
ZS1BK_IN Intonation
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/.5. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- doc. Mgr. Vladimír Richter (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Vladimír Richter
Department of Music – Faculty of Education
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education - Prerequisites
- Playing piano, reading notes, good singing speech, mastering all the basic concepts of general music theory.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives
- Course Objectives: Practical development of understanding of melody, harmony and rythm, development of feeling for tone and musical memory. Course is based on pitch analysis and subsequent accurate intonation of all intervals, major and minor fith chords aaaand their changes, correctly scaled seventh chords and their changes, minth chords, intonation by sight - tonal method.
- Learning outcomes
- intonation by sight - tonal method.
- Syllabus
- - Tonal method songs and interval method- Recognizing and singing of the random tone - Singing intervals - Recognizing of fifth-chords: major, minor, augmented, diminutedand their turns 6 and 6/4 - Singing of fifth-chords: major, minor, augmented, diminutedand their turns 6 and 6/4 a to směrem dolů i nahoru - Recognizing of seventh-chords TM (D7) and MM and their turns 6/5, 4/3 a 2. - Singing of seventh-chords TM (D7) and MM and their turns 6/5, 4/3 a 2 towards up and down - Auditory notation of melody - Auditory notation of rhythm
- Literature
- Kolář, Jiří. Intonace a sluchová výchova I, II
- Lysek, František. Vokální intonace a rytmus, Methoda nápěvkové intonace
- Daniel, Ladislav. Intonační cvičení. Praha 1976
- Halasová, Jitka a Velanová, Anna. Breviář k hudební výchově 1995
- Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus
- Stašek, Čestmír. Hudebně pěvecký kurz pro dětské pěvecké sbory a jejich přípravná oddělení
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Praha: Supraphon, 1990, 204 s. ISBN 8070582464. info
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Páté, nezměněné vydán. Praha: Supraphon, 1985, 204 stran. info
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. Páté, nezměněné vydán. Praha: Supraphon, 1985, 204 stran. info
- DOLEŽIL, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha: Editio Supraphon, 1979. info
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. 2. vyd. Praha: Supraphon, 1974, 204 s. info
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1967, 204 s. info
- LÝSEK, František. Vokální intonace : nápěvková metoda. 2. vyd. Praha: Supraphon, 1967, 155 s. info
- DANIEL, Ladislav. Tonální metoda písňová a její vztah k předchozím intonačním metodám. 1963, 225 s. info
- LÝSEK, František. Vokální intonace a rytmus : methoda nápěvkové intonace. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957, 149 s. info
- LÝSEK, František. Vokální intonace a rytmus. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1955, 182 s. info
- Teaching methods
- Practical Practice
- Assessment methods
- individual examination)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/ZS1BK_IN