OV5_FSV Philosophy of Knowledge

Faculty of Education
Spring 2000
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Blažena Švandová, Ph.D. (lecturer)
Švandová (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Blažena Švandová, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Prerequisites (in Czech)
OV5_FK Philosophy of Culture && OV5_LO Logic && OV5_DF1 History of Philosophy 1 && OV5_DF2 History of Philosophy 2 && OV5_DF3 History of Philosophy 3 && OV5_DF4 History of Philosophy 4 && NOW( OV5_SFSV Philosophy of Knowledge Semina )
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Syllabus (in Czech)
  • Mýtus věčného návratu a poznání ze smyslů. Problém změny. Apriornost poznání a rozlišitelnost (totožnost) individua. Herakleitovské a Parmenidovské prvky v Platónově filosofii vědění. Problém jedna a jsoucna - Platónův dialog Sofistés. Raná a pozdní Platónova teorie idejí. Aristotelovo pojetí vědy (první filosofie a vědecká metoda). Věda ve škole epikurejské, stoické. Alexandrijská věda. Hermetismus, gnóse a novoplatonismus. Vztah vědění a přirozené teologie sv. Tomáše. Návrat k Platónovi u Mikuláše Kusánského. Přechod od hyleomorfického k mechanickému paradigmatu v novověku. Baconovo, Humovo a Kantovo pojetí vědy. Charakteristika francouzského osvícenství. Vliv barokní duchovnosti na Bernarda Bolzana. A. Comte - pozitivismus ve vědě. Novopozitivismus ve 20. století. Eklekticisismus ve filosofii vědy K.R.Poppera. Postmoderní pojetí vědy (T.Kuhn, S. Toulmin, H.Putnam,P.Feyerabend, R.Rorty).
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2000/OV5_FSV