OV5_FSV Philosophy of Knowledge

Faculty of Education
Spring 2000
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Blažena Švandová, Ph.D. (lecturer)
Švandová (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Blažena Švandová, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Prerequisites (in Czech)
OV5_FK Philosophy of Culture && OV5_LO Logic && OV5_DF1 History of Philosophy 1 && OV5_DF2 History of Philosophy 2 && OV5_DF3 History of Philosophy 3 && OV5_DF4 History of Philosophy 4 && NOW( OV5_SFSV Philosophy of Knowledge Semina )
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Syllabus (in Czech)
  • Mýtus věčného návratu a poznání ze smyslů. Problém změny. Apriornost poznání a rozlišitelnost (totožnost) individua. Herakleitovské a Parmenidovské prvky v Platónově filosofii vědění. Problém jedna a jsoucna - Platónův dialog Sofistés. Raná a pozdní Platónova teorie idejí. Aristotelovo pojetí vědy (první filosofie a vědecká metoda). Věda ve škole epikurejské, stoické. Alexandrijská věda. Hermetismus, gnóse a novoplatonismus. Vztah vědění a přirozené teologie sv. Tomáše. Návrat k Platónovi u Mikuláše Kusánského. Přechod od hyleomorfického k mechanickému paradigmatu v novověku. Baconovo, Humovo a Kantovo pojetí vědy. Charakteristika francouzského osvícenství. Vliv barokní duchovnosti na Bernarda Bolzana. A. Comte - pozitivismus ve vědě. Novopozitivismus ve 20. století. Eklekticisismus ve filosofii vědy K.R.Poppera. Postmoderní pojetí vědy (T.Kuhn, S. Toulmin, H.Putnam,P.Feyerabend, R.Rorty).
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2000/OV5_FSV