PdF:Bi4_VYRP Systém vyšších rostlin - Informace o předmětu
Bi4_VYRP Systém vyšších rostlin
Pedagogická fakultajaro 2001
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. - Předpoklady
- Bi4_NIRP Systém nižších rostlin && Bi4_NIRL Systém nižších rostlin - labor
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Cíle předmětu
- bázové je osvojení obecné taxonomie. Cílem výuky je získání přehledu o významných taxonech vyšších rostlin, jejich členění, význam v přírodě a pro člověka. Základní zástupci naší flóry s důrazem na taxony, které slouží jako modelové organismy pro výuku na základních školách.
- Osnova
- sylabus přednášky 1. Předmět studia a metody systematické botaniky, taxonomické jednotky a základní principy botanické nomenklatury, historie systematické botaniky. 2. Vznik a vývoj druhů, Vyšší rostliny - Embryobionta, charakteristika podříše Vyšší rostliny, gametofyt a sporofyt, izosporie a heterosporie, fylogenetický původ Cormobiont, trendy evoluce, telomová teorie. 3. Rhyniophyta - celková charakteristika Bryophyta - Anthoderopsida - hlevíky - Marchantiopsida - játrovky - Bryopsida - mechy 4. Lycopodiophyta - plavuně: Lycopodiopsida - vlastní plavuně Selaginellopsida - vranečky Isoetopsida - šídlatky Psilotophyta Equisetophyta - přesličky 5. Polypodiophyta - kapradiny: Ophioglossidae Polypodiidae - vlastní kapradiny Marsileidae - marsilky Salviniidae - nepukalky 6. Cycadophyta - cykasy Cordaitophyta - kordaity Pinophyta - nahosemenné rostliny: Ginkgoopsida - jinany Pinopsida - jehličnany 7. Gnetophyta - liánovce Magnoliophyta -krytosemenné rostliny: charakteristika oddělení, základní systematické členění, Magnoliopsida versus Liliopsida Magnoliopsida - dvouděložné rostliny 8. U každé z následujících podtříd bude uvedena základní charakteristika jednotlivých čeledí a výčet důležitých zástupců - Magnoliidae 9. Hamameliididae 10. Caryophyllidae 11.Dillenidae 12. Rosidae 13. Asteridae 14. Liliopsida 15. Vývoj rostlin v geohistorickém přehledu, fytogeografické členění Země - květenné říše a oblasti Studijní literatura: Smejkal M.: Systém a evoluce vyšších rostlin. - In: Rosypal S. et al.: Fylogeneze, systém a biologie organismů. - SNP, Praha 1992, p. 205 - 350 Hendrych R.: Systém a evoluce vyšších rostlin. - SNP, Praha, 1977. (ed. 2. 1986) Novák F. A.: Vyšší rostliny. - Vol. 1. et 2., Academia, Praha 1972 Doporučená literatura: Černohorský, Z.: Základy soustavné botaniky I,II. - SNP Praha, 1973. Hendrych R.: Fytogeografie. - SNP, Praha 1984 Smejkal M.: Nejdůležitější principy botanické nomenklatury. - In: Rosypal S. et al.: Fylogeneze, systém a biologie organismů - SNP, Praha, 1992, p. 35-53.. Štys P.: Zákonitosti evoluce organismů. - Ibid., p. 643-689
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška
- Informace učitele
- Organizace zkoušky: 1. část - praktické poznávání vyšších rostlin 2. část - ústní zkouška Předpokladem složení zkoušky je úspěšné absolvování obou jejích částí.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2001, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2001/Bi4_VYRP