PdF:SPBK_SSP3 Specializace 3 - Informace o předmětu
SPBK_SSP3 Specializace 3
Pedagogická fakultajaro 2001
- Rozsah
- 0/0/40. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Alena Šafrová
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Halešová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Osnova
- Specifické vývojové poruchy učení Vymezení specifických vývojových poruch učení (SVPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin z hlediska historického pohledu, prvotního diagnostikování, proměn terapeutického přístupu a změn institucionálního charakteru. Vývoj legislativy v ČR. Základní pojmy a definice SVPU. Etiologie SVPU, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování. Screening, depistáž a diagnostikování SVPU. Formy vzdělávání žáků se SVPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí. Metody rozvíjení oslabených funkcí u dětí předškolního věku. Projevy oslabení v rozvoji funkcí centrální nervové soustavy významných v počátcích vzdělávání (čtení, psaní, počítání). Vývoj zrakového a sluchového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, volních vlastností a motivace a jejich význam ve vzdělávání žáků se SVPU. Orientace v prostoru, pravolevá orientace, lateralita. Systémový přístup k vzdělávání žáků se SVPU - učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost. Prevence poruch chování. Reedukační metody zaměřené na zrakové a sluchové vnímání, rozvoj motoriky, orientace v prostoru, rozvoj řeči. Speciální metody zaměřené na reedukaci dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie. Využití reedukačních metod v pedagogické praxi mateřských, základních, středních škol. Kompenzační a reedukační pomůcky.
- Literatura
- ŠAFROVÁ, Alena. Specifické poruchy učení a chování. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-130. ISBN 80-85931-65-6. info
- ŠAFROVÁ, Alena. Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 68-89. ISBN 80-85931-51-6. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2001, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2001/SPBK_SSP3