PdF:SPR_SDI1 Special Methodology 1 - Course Information
SPR_SDI1 Special Methodology 1
Faculty of EducationSpring 2001
- Extent and Intensity
- 0/0/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Halešová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Extension of Teaching Qualification for another subject (programme PdF, C-CV, specialization Lower Secondary School Teacher Training in Special Pedagogy)
- Syllabus (in Czech)
- logopedie Logopedická prevence primární a sekundární, vytváření podmínek pro správný vývoj řeči, předcházení vadám a poruchám, včasné odhalení nedostatků v řeči, orientační logopedické vyšetření, orientační vyšetření sluchu, fonematického sluchu, zrakového vnímání, hrubé a jemné motoriky a motoriky mluvních orgánů, výslovnosti, laterality, přípravná cvičení předcházející výuce ke správné výslovnosti, dechová a fonační cvičení, cvičení na rozvoj motoriky, rozvíjení fonematického sluchu, zrakového vnímání, výchova ke správné výslovnosti, průpravná artikulační cvičení k vyvození a procvičení jednotlivých hlásek, prevence hlasových poruch v dětství i v dospělosti u hlasových profesionálů, hlasová hygiena, měkký začátek. psychopedie Charakteristika jednotlivých stupňů MR, vzdělávání MR, specifika práce ve speciální mateřské škole, zvláštní škole, pomocné škole, přípravném stupni pomocné školy, v rehabilitační třídě, na odborném učilišti, v praktické škole.Komunikace MR, alternativní formy komunikace, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na MR. Komunikace, verbální, neverbální, systém facilitované komunikace, řízený výběr předložených komunikačních jednotek k dorozumění, symboly, piktogramy, mluvící hračky a přístroje, počítačové zpracování komunikačního nabídkového listu, systémy augmentativní komunikace, náhrada mluvené řeči, metajazykové prostředky, pohledy, mimika, kinezika, konfigurace všech částí těla, gestika, haptika, proxemika, facilitovaný znakový jazyk Makaton, edukativní systém Bliss, metody sociálního čtení.
- Literature
- KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace (Augmentative and alternative comunication). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. info
- PROCHÁZKOVÁ, Marie. Mentální retardace (Mental retardation). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 124-131. ISBN 80-85931-51-6. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Uvedení do psychopedie (The introduction to the education of the mentally retarded). In Kapitoly ze speciální pedagoigky. Brno: Paido, 1998, p. 170-178. 81. publikace. ISBN 80-85931-65-6. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1997, 93 s. ISBN 8085931419. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: konzultace
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2001/SPR_SDI1