PdF:Bi4_DBI1 Methodology - Bio. 1 - Course Information
Bi4_DBI1 Methodology - Biology 1
Faculty of EducationSpring 2002
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Biology (programme PdF, M-ZS4)
- Course objectives
- Introduction to methodology, study literature. new educational program for primary school - teaching plan. Analysis of coursebook, working with coursebook and literature. teaching methods of biology, didactic drawing, principles, rules, skills - practical training. Curriculum and content of subject matter, teacher's preparation, didactic games, excursions, evaluation of teaching results and classification of pupils.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod, studijní literatura.Didaktika biologie jako věda (předmět a význam didaktiky biologie, rozdělení didaktiky biologie na jednotlivé discipliny a její struktura; vzrtahy k jiným vědám, místo didaktiky biologie v soustavě věd). 2. Škola, její současná organizace, koncepce školy občanské a základní. 3. Učivo přírodopisu, jeho zařazení do VVP ve vzdělávacím programu Základní školy a Občanské školy (rozsah a obsah). 4. Rozbor učebnic přírodopisu schválených MŠMT ČR pro 6.- 9.ročník základní školy (struktura učebnic - verbální složka, obrazová složka, doprovodná složka, zvláštní přílohy), hlediska rozboru učebnic. 5. Rozbor alternativních učebnic přírodopisu používaných na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií, jejich srovnání a zhodnocení z hlediska potřeb učitele a žáka. 6. Učební úlohy, jejich klasifikace a funkce ve výuce přírodopisu na základní škole. 7. Vyučovací metody v přírodopise na ZŠ (hlavní, vedlejší, pomocné a metodické obraty). Volba adekvátní vyučovací metody (kritéria). 8. Pozorování a analýza vyučovacího procesu v přírodopise (kritéria pozorování, záznam o průběhu vyučovací hodiny). 9. VVC ve vyučovacích hodinách přírodopisu, hierarchie cílů, požadavky na formulaci VVC; cílová orientace v řídící činnosti učitele a v učebních činnostech žáků v hodinách přírodopisu. 10. Dialogické metody v přírodopisu (druhy rozhovoru a jejich uplatnění; otázka - požadavky na ni, nejčastější chyby při formulaci a kladení otázek). 11+12. Didaktická analýza učiva přírodopisu v jednotlivých ročnících základní školy (pojmová, operační, z hlediska mezipředmětových vztahů), postup provádění. 13+14. Příprava učitele na vyučovací hodinu přírodopisu základního typu (perspektivní a aktuální).
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: seminární skupiny max. 20 osob
- Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/Bi4_DBI1