PdF:GeR_GPZ6 Geografie politická - Informace o předmětu
GeR_GPZ6 Geografie politická
Pedagogická fakultajaro 2002
- Rozsah
- 0/0/12. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Jozef Mečiar (přednášející)
- Garance
- RNDr. Jozef Mečiar
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Florková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Zeměpis pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Cíl výuky: Obecné seznámení s politickou geografií a prostorovými aspekty komplexní vývojové souvztažnosti přírodní, demografické a společenské sféry se sférou politickou. Následný přehled a interaktivní rozbor geopolitických aspektů současných globálních i regionálních problémů společnosti a formy jejich didaktické transformace ve výuce. V tomto rámci rozvíjet schopnost průběžného hodnocení pozice České republiky v procesu její integrace do mezinárodních struktur v nově se konstituující světové geopolitické situaci
- Osnova
- Základní témata přednášek:
- 1) Politická geografie jako vědecká disciplína, geopolitika
- 2) Prostorové aspekty vzniku a vývoje politické sféry
- 3) Vývojová souvztažnost přírodní, demografické a společenské sféry se sférou politickou
- 4) Politickogeografické aspekty státu a dalších vybraných jevů politické sféry
- 5) Přehled geopolitické situace a tendencí současného světa
- 6) Geopolitické aspekty současných globálních problémů - demosféra
- 7) Geopolitické aspekty současných globálních problémů - socioekonomická sféra
- 8) Geopolitické aspekty současných globálních problémů - řídící a duchovní sféra
- 9) Geopolitické aspekty současných regionálních problémů - politickogeografická regionalizace;
- 10) Geopolitické aspekty současných regionálních problémů - Evropa a následnické státy Sovětského svazu
- 11) Geopolitické aspekty současných regionálních problémů - Asie, Afrika
- 12) Geopolitické aspekty současných regionálních problémů - Amerika, Austrálie, Antarktida, světový oceán
- 13) Geopolitické aspekty integračních procesů
- 14) Politická geografie České republiky, vývoj geopolitické pozice
- 15) Politickogeografické syntézy
- 16) Didaktická transformace geopolitických problémů
- Literatura
- Šindler, P.: Základy politické geografie. Ostrava: Pedag. fakulta, 1986.
- BAAR, Vladimír a Petr ŠINDLER. Politická geografie. Edited by Petr Rumpel. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 1996, 91 s. ISBN 807042737X. info
- Brabec, F., Horník, S., Chalupa, P.: Poznámky k~politické geografii. Brno: Institut meziobor. studií, 1998
- Hynek, A., Drápal, M., Wokoun, R.: Úvod do politické a regionální geografie. Brno: Přír. fakulta UJEP, 1988.
- LIŠČÁK, Vladimír a Pavel FOJTÍK. Státy a území světa. 2. aktualiz., přeprac. a ro. Praha: Libri, 1998, 1095 s. ISBN 80-85983-53-2. info
- Nejméně 2 deníky odlišného politického zaměření
- Taylor, P.J.: Political Geography. New York: Longman Scientific & Technical, 1989.
- Dvorský, V.: Základy politické geografie a Československý stát. Praha: ČVÚT, 1923.
- Korčák, J.: Geopolitické základy Československa. Praha: Orbis, 1938.
- SKOKAN, Ladislav, Milan BURSA a Jana PEŠTOVÁ. Geografické tabulky. 1. vyd. Praha: Scientia, 1994, 119 s. ISBN 80-85827-47-6. info
- Goňcová, M. (ed.): Ke sjednocování Evropy. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
- BAAR, Vladimír. Zeměpis pro 8. a 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. rev. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 48 s. ISBN 8071685771. info
- Mezihorák, F.: Evropská integrace I, II. Olomouc: Fil. fakulta Univerzity Palackého, 1992.
- Literatura a prameny uvedené u jednotlivých přednášek a popř. v zadání seminární práce a jednotlivých elaborátů.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
Podmínky pro složení zkoušky (zk. termíny jen ve zkoušk. období semestru v němž je předmět vyučován)
- zápočet
- test orientace v mapě + písemka (čisté a propis. papíry A4 sebou pro okamžitou společnou opravu)
- uspokojivé zodpovězení 2 vylosovaných otázek (obecné a regionální - příprava bez atlasu, odpověď s atlasem)
Pozn.: Písemné (písemka a test) a hned po nich ústní části zkoušky probíhají vždy v tentýž den!!!
Klasifikace: celková známka zkoušky odpovídá nejhorší známce z jejích dílčích částí (písemky, testu, 2 otázek) - výborně (1): aktualizovaná výborná znalost a schopnost tvořivé aplikace základní literatury i odpřednášené látky - velmi dobře plus (1,5) či velmi dobře (2): znalost základní literatury a aktualizovaná znalost odpřednášené látky - dobře plus (2,5) či dobře (3): základní znalost literatury a odpřednášené látky - nevyhověl(a) (4) (tj. i za neolmuvenou neúčast na řádných či opravných termínech). Výborná znalost problematiky seminární práce a výborná orientace v mapě je nezbytnou podmínkou pro všechny tři klasifikační stupně. - Navazující předměty
- Informace učitele
- Prostředky výuky:
Zajišťované katedrou geografie: nástěnné mapy aj. dokumentační a výukový materiál
Zajištované průběžně studujícími: průběžně: po jednom školním atlasu na každou dvojici; dle potřeby: listy pauzovacího, čtverečkovaného a milimetrového papíru formátu A4, kalkulačka, tužka, barevné tužky, guma
Upozornění: Při konzultacích, zápočtech a zkouškách nemá smysl žádat po vyučujícím dodatečné zopakování odborných či organizačních informací, které bylo lze získat ve výuce a v sylabu předmětu a v odkázané literatuře. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2002/GeR_GPZ6