OV5_DOV2 Methodology - Civics 2

Faculty of Education
Spring 2002
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jana Skácelová (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Jana Skácelová
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Prerequisites (in Czech)
NOW( OV5_PPS1 Day-Release Teaching Practice )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Course deals with analysis of forms and methods and active training of proper forms of work in civics and fungamentals of social sciences. Critical thinking approaches are employed into the lessons of civics and FSS.
Syllabus (in Czech)
  • Cílem je nacházet takové pojetí výuky, které by u žáků a studentů podporovalo poznatky z oblasti občanské výchovy a základů společenských věd, podporovalo samostatné myšlení, vynalézavost, komunikativnost, řešení problémů a vytváření adekvátních postojů ke skutečnosti. Sociální a pedagogická komunikace ve vyučování. Učební styly. Typy vyučovacích hodin. Přístupy k výuce. Struktura vyučování. Deduktivní vedení hodiny. Induktivní vedení hodiny. Sociální vedení hodiny. Kladení otázek. Vedení třídy. Aktuality a jejich zařazování do výuky.Návrhy zpracování tématických celků (základy psychologie, základy politologie, práva,sociologie,ekonomie, mezinárodní vztahy,filozofie atd.)
Literature
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • Občan v demokratické společnosti. Edited by Věra Jirásková. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 311 s., il. ISBN 80-85850-78-8. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/OV5_DOV2