OVRSS_FSV Philosophy of Knowledge

Faculty of Education
Spring 2002
Extent and Intensity
0/0/10. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Blažena Švandová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Blažena Švandová, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Belif (faith), science, truth, reality, language.
Syllabus (in Czech)
  • Mýtus věčného návratu a poznání ze smyslů. Problém změny. Apriornost poznání a rozlišitelnost (totožnost) individua. Herakleitovské a Parmenidovské prvky v Platónově filosofii vědění. Problém jedna a jsoucna - Platónův dialog Sofistés. Raná a pozdní Platónova teorie idejí. Aristotelovo pojetí vědy (první filosofie a vědecká metoda). Věda ve škole epikurejské, stoické. Alexandrijská věda. Hermetismus, gnóse a novoplatonismus. Vztah vědění a přirozené teologie sv. Tomáše. Návrat k Platónovi u Mikuláše Kusánského. Přechod od hyleomorfického k mechanickému paradigmatu v novověku. Baconovo, Humovo a Kantovo pojetí vědy. Charakteristika francouzského osvícenství. Vliv barokní duchovnosti na Bernarda Bolzana (Vopěnka). A. Comte - pozitivismus ve vědě. Novopozitivismus ve 20. století. Eklekticisismus ve filosofii vědy K.R.Poppera. Postmoderní pojetí vědy (T.Kuhn, S. Toulmin, H.Putnam,P.Feyerabend, R.Rorty, D.Davidson).
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/OVRSS_FSV