PdF:OVRSS_FSV Philosophy of Knowledge - Course Information
OVRSS_FSV Philosophy of Knowledge
Faculty of EducationSpring 2002
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- RNDr. Blažena Švandová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- RNDr. Blažena Švandová, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Extension of Teaching Qualification for secondary schools (programme PdF, C-CV, specialization Upper Secondary School Teacher Training in Civics)
- Course objectives
- Belif (faith), science, truth, reality, language.
- Syllabus (in Czech)
- Mýtus věčného návratu a poznání ze smyslů. Problém změny. Apriornost poznání a rozlišitelnost (totožnost) individua. Herakleitovské a Parmenidovské prvky v Platónově filosofii vědění. Problém jedna a jsoucna - Platónův dialog Sofistés. Raná a pozdní Platónova teorie idejí. Aristotelovo pojetí vědy (první filosofie a vědecká metoda). Věda ve škole epikurejské, stoické. Alexandrijská věda. Hermetismus, gnóse a novoplatonismus. Vztah vědění a přirozené teologie sv. Tomáše. Návrat k Platónovi u Mikuláše Kusánského. Přechod od hyleomorfického k mechanickému paradigmatu v novověku. Baconovo, Humovo a Kantovo pojetí vědy. Charakteristika francouzského osvícenství. Vliv barokní duchovnosti na Bernarda Bolzana (Vopěnka). A. Comte - pozitivismus ve vědě. Novopozitivismus ve 20. století. Eklekticisismus ve filosofii vědy K.R.Poppera. Postmoderní pojetí vědy (T.Kuhn, S. Toulmin, H.Putnam,P.Feyerabend, R.Rorty, D.Davidson).
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/OVRSS_FSV