Pd1Z_ZPD2 Fundamentals in Pedagogy II

Faculty of Education
Spring 2002
Extent and Intensity
1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (lecturer)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová
Prerequisites (in Czech)
Pd1Z_ZPD1 Fundamentals of Pedagogy I && Pd1Z_SZP1 Fundamentals of Ped. I - Sem. && NOW( Pd1Z_SZP2 Fundamentals in Ped. II - Sem. )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
Literature
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • BLATNÝ, Ladislav and Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky [Blatný, 1996]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/Pd1Z_ZPD2