PdF:Pd1Z_ZPD2 Fundamentals in Pedagogy II - Course Information
Pd1Z_ZPD2 Fundamentals in Pedagogy II
Faculty of EducationSpring 2002
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (lecturer)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová - Prerequisites (in Czech)
- Pd1Z_ZPD1 Fundamentals of Pedagogy I && Pd1Z_SZP1 Fundamentals of Ped. I - Sem. && NOW( Pd1Z_SZP2 Fundamentals in Ped. II - Sem. )
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS4)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
- Syllabus (in Czech)
- Předmět dějin pedagogiky a jejich význam v práci pedagoga. Periodizace vývoje výchovy, školy a pedagogického myšlení. Historickosrovnávací metody. Výchova ve starověkém Řecku a počátky pedagogického myšlení (Platón, Aristoteles ad.). Výchova ve starověkém Římě. Pedagogické koncepce Quintiliana a Augustina. Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, církevní a městské školy, vznik univerzit, Tomáš Akvinský). Renesanční pedagogika (Vittorino da Feltre, F. Rabelais ad.). Pedagogika reformační a protireformační. Jan Amos Komenský - život, dílo a pedagogický systém. Koncepce výchovy J. Locka. Pedagogika 18. století - (Rousseau, Diderot, Basedow, Kant, Franklin ad.). J. H. Pestalozzi - pojetí školy a výchovy. Německá pedagogika 19. století (Herbart, Fröbel, Diesterweg). Ruská a italská pedagogika 19. století (Ušinskij, Tolstoj, Bosco ad.). Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Spencer a Dewey). Vývoj českého školství a učitelského vzdělávání. Novodobá česká pedagogika (Ryba, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda ad.). Hlavní směry pedagogiky 20. století (reformismus, experimentální a pragmatická pedagogika, psychologické a sociologické směry, pedagogika existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická ad.). Počátky a vývoj alternativních škol - waldorfské, jenské, montessoriovské, daltonské a freinetovské. Jejich rozvoj v 90. letech u nás.
- Literature
- SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- BLATNÝ, Ladislav and Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky [Blatný, 1996]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1. info
- ŠTVERÁK, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 380 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2002/Pd1Z_ZPD2