PdF:SV4BP_FiV Philosophy of Education - Course Information
SV4BP_FiV Philosophy of Education
Faculty of EducationSpring 2003
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Sofisté,Sokrates, Platon jako první autoři společenského zařazení výchovy.
- 2. M. F. Quintilianus a jeho zásady.
- 3. Křesťanská koncepce vidění světa a společností. Pojetí výchovy, kláštery jako ústavy kulturní a vzdělávací práce.
- 4. Projevy renesanční koncepce člověka a výchovy na různých místech Evropy: M. Luther a F. Melanchton, J. A. Komenský, M. Montaigne, V. da Feltre, L. Vives (Itálie, Španělsko, Čechy). Odraz renesanční filozofie ve zdůvodnění Komenského pedagogických principů (Velká didaktika ...). Reformace a protireformace, její cíle. Sever a jih Evropy.
- 5. Barokní vidění světa a člověka, koncepce Komenského (Čeští bratři), jezuitské školství. Další vzdělávací působení řádů.
- 6. Osvícenství a koncepce výchovy. J. J. Pestalozzi a jeho filozofie vztahu k dětem (Linhart a Gertruda, Labutí píseň).
- 7. Obrození, výchova národní a vlastenecká, její projevy (do r. 1948) v životě spolkovém, práce s mládeží. Herbart: T. G. Masaryk a výchova, vztah k učitelstvu.
- 8. Hlavní filozofické proudy zasahující do koncepcí výchovy na konci 19. století a na počátku stoletíé dvacátého. Příčiny vzniku a vysvětlení idejí ped. reformismu, vznik a rozvoj mimoškolské výchovy, směry a organizace výchovy mimoškolské (Přadka).
- 9. Jazyk, řeč, komunikace jako předmět filozofie a pedagogiky. (Filozofické směry zabývající se jazykem a řečí, komunikací.)
- 10. Postmoderna a její ohlasy v pedagogické literatuře.
- Literature
- Kleine Weltgeschichte der Philosophie (Orig.) : Malé dějiny filozofie [Störig, 1992]. info
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 pp. ISBN 80-210-2033-4. info
- ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996, 493 s. ISBN 80-901796-7-3. info
- PALOUŠ, Radim. Komenského Boží svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 8004256155. info
- Svatý Benedikt. Edited by Maurus Verzich - Radim Valík - Anastáz Opasek. Praha: Scriptum, 1992. ISBN 80-900355-9-8. info
- TYRŠ, Miroslav. Miroslav Tyrš a jeho místo v dějinách české pedagogiky. Edited by Ladislav Reitmayer - Vlastimil Pařízek. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. info
- CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984, 579 s. URL info
- SETON, Ernest Thompson. Kniha lesní moudrosti. Praha: Olympia, 1970. info
- CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách věnována synu Markovi. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970, 193 s. URL info
- SENECA. Výbor z listů Luciliovi. Translated by Bohumil Ryba. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1969, 282 s. URL info
- MASARYK, Tomáš Garrigue. Ideály humanitní ; Problém malého národa ; Demokratism v politice. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1968, 127 s. URL info
- WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1968, 309 s. info
- Zlomky předsokratovských myslitelů. Translated by Karel Svoboda. Vyd. 2. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962, 200 s. URL info
- Úvod do filosofie. Translated by František Drtina. V Praze: Jan Laichter, 1948, 506 s. URL info
- MASARYK, Tomáš Garrigue. Jak pracovat? : přednášky z roku 1898. 7. vyd. Praha: Čin, 1946, 82 s. info
- DEWEY, John. Demokracie a výchova. Translated by Josef Hrůša. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s. URL info
- Ideály výchovy : soubor programových a historických statí z pedagogiky. Translated by František Drtina. V Praze: Jan Laichter, 1930. info
- KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 282 s. URL info
- DEWEY, John. Škola a společnost : tři přednášky, jež měl John Dewey : připojena zpráva o universitní elementární škole. Translated by Jan Mrazík. V Praze: Nákladem Jana Laichtera, 1904, 99 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2003/SV4BP_FiV