PdF:Bi2BP_ZZBL Intro. to Invertebrate Zoology - Course Information
Bi2BP_ZZBL Introduction to Invertebrate Zoology
Faculty of EducationSpring 2004
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Robert Vlk, Ph.D. - Timetable of Seminar Groups
- Bi2BP_ZZBL/01: Wed 8:30–9:15 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/02: Wed 9:20–10:05 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/03: Wed 17:10–17:55 laboratoř 81, R. Vlk
Bi2BP_ZZBL/04: Wed 18:00–18:45 laboratoř 81, R. Vlk - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Biology (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl výuky a programový cíl: Studenti si prohloubí základní znalosti o fylogenetických vztazích, bionomii, etologii, ekologii a rozšíření modelových druhů bezobratlých živočichů. Zvládnou poznávání nejdůležitějších zástupců naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla. Získané globální znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii. Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin.Vědní, činnostní a axiologický potenciál: Důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, zařadit je do systému, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Prvoci (Protozoa): pozorování živých prvoků ze senného nálevu, barvení trepky velké (Paramecium caudatum) 2. Žahavci (Cnidaria): fototaktizmus nezmara hnědého, reakce nezmara na podráždění, přijímání potravy nezmarem 3. Ploštěnci (Platyhelminthes): pozorování živých ploštěnek potočních - reakce ploštěnek na světlo, vystřelování rhabditů, regenerace 4. Hlístice (Nematoda): mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pitva škrkavky prasečí 5. Měkkýši (Mollusca) I - plži (Gastropoda): morfologie ulity hlemýždě zahradního, přijímání potravy u suchozemských plžů, přijímání potravy u vodních plžů, pohyb plžů, pitva hlemýždě zahradního, příprava trvalého preparátu jazykové pásky hlemýždě 6. Měkkýši (Mollusca) II - mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): morfologická stavba lastury, chemická stavba lastury mlžů, dýchání škeble rybničné, pitva škeble rybničné (slávky jedlé) 7. Kroužkovci (Annelida): pozorování stavby těla žížaly obecné, fototaxe žížaly, pitva žížaly, pozorování štětinek u vodních máloštětinatců (nitěnka obecná) 8. Členovci (Arthropoda) I - klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, sběr pavouků, chov křižáka, pozorování vnější stavby těla pavouka 9. Korýši (Crustacea) I - nižší korýši (Entomostraca): pozorování hrotnatky obecné (Daphnia pulex) v akváriu - fototaxe, pozorování hrotnatky pod mikroskopem, příjem potravy u hrotnatky, účinek jedu na srdeční činnost hrotnatky 10. Korýši (Crustacea) II - rakovci (Malacostraca): preparace a příprava trvalého preparátu končetin bleššivce potočního, pitva raka říčního (krevety červené), poznávání hlavních zástupců desetinožců 11. Stonožkovci (Myriapoda): rozlišení dvou základních tříd podkmene stonožkovci (Myriapoda) - stonožek (Chilopoda) a mnohonožek (Diplopoda) 12. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) I - Hemimetabola: preparace švába obecného - pozorování vnější stavby těla, rozlišení dvou základních řádů rovnokřídlého hmyzu, preparace škvora - pozorování vnější stavby a sexuálního dimorfismu, poznávání hlavních zástupců hemimetabolního hmyzu 13. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) II - Holometabola: preparace včely medonosné - pozorování vnější stavby těla, rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel, pozorování stavby jednotlivých typů hmyzích křídel, poznávání hlavních zástupců holometabolního hmyzu 14. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)
- Literature
- BUCHAR, Jan. Práce ze zoologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 257 s. ISBN 80-7066-711-7. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2004/Bi2BP_ZZBL