PdF:SV4BP_ZSP2 Základy spec. pedagogiky 2 som - Informace o předmětu
SV4BP_ZSP2 Základy speciální pedagogiky 2 somatopedie
Pedagogická fakultajaro 2004
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 14:35–16:15 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Zapisují studenti s profilací specializace spec. ped. - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti nápravy. Metodiky. didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství
- Osnova
- 1. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (jedlička, Bartoš, Chlup, Kábele) 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední) 4. Integrace tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (IPPP, SPC, PPP, SVP) 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice) 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění) 9. Epileptický syndrom 10. Specifika práce s chronicky nemocnými 11. Klasifikace pohybových vad 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dospělých (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie) 14. Dětská mozková obrna, etiologie, formy DMO, vliv na psychický vývoj 15. Infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů 17. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy) 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba 21. Specifika práce s tělesně postiženými 22. LMD , charakteristika, vliv na psychický vývoj 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení 24. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy 25. Postižení ve stáří (možnosti a formy péče o seniory)
- Literatura
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
- KÁBELE, František. Somatopedie :učebnice speciální pedagogiky tělesně a zdravotně postižené mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 242 s. ISBN 80-7066-533-5. info
- Metody hodnocení
- - aktivní účast - vypracování práce na dané téma - připouštěcí test ke zkoušce - ústní zkouška
- Informace učitele
- ÚPLNÝ SEZNAM LITERATURY BUDE PŘEDÁN VYUČUJÍCÍM
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Povinně zapisují studenti se specializací SP.
- Statistika zápisu (jaro 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2004/SV4BP_ZSP2