CL1Z_DLV Methodology - Teaching Literature

Faculty of Education
Spring 2005
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Prerequisites (in Czech)
CL1Z_TLS Literary Theory Seminar && CL1Z_TLP Literary Theory
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Didaktika literární výchovy, její cíle a úkoly na 1. stupni ZŠ
  • Osnovy a koncepce literární výchovy
  • Současné čítanky a metodické materiály
  • Upevňování techniky čtení, diagnostické prověrky
  • Literárněvýchovný proces a jeho fáze, motivace
  • Interpretace uměleckého textu
  • Literárně estetické činnosti
  • Práce s poezií v hodině literární výchovy
  • Práce s prozaickými žánry v hodině literární výchovy
  • Zvláštnosti práce s textem dramatickým, uměleckonaučným a naučným
  • Mimočítanková četby, hodiny tzv. aktuální literární výchovy
  • Ilustrátoři dětských knih, práce s ilustrací v hodině literární výchovy
  • Práce s časopisy pro děti
Literature
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 pp. ISBN 80-210-3327-4. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 95 s. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
  • OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Požadavky ke zkoušce: zpracování vzorové přípravy na hodinu literární výchovy (ve 4. nebo 5. ročníku); znalost teorie didaktiky literární výchovy dle zadaných tematických okruhů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2005/CL1Z_DLV