Pd1ZK_AKPD Pedagogical Issues of these Days

Faculty of Education
Spring 2005
Extent and Intensity
0/0/6. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Prerequisites (in Czech)
Základy pedagogiky I,II Školní pedagogika I, II, III, IV
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus
  • The goal of the subject is a synthesis of professional, theoretical and practical kompetence of a teacher based during the studies an faculty of education. It include selection of issues corresponding with concrete situation of the development of Czech school and pedagogy, or also with requirements of students.
Literature
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century. The conception of global education in the conditions of Czech schools.). Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 1997]. 4. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 76 s. ISBN 80-85931-43-5. info
  • Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Edited by Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 133 s. ISBN 8085931478. info
  • Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997, 96 s. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy [Svobodová, 1996] (Alternative schools). 2., doplněné vyd. Brno: Paido, 1996, 112 s. : i. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • FRIEDL, Arnošt. Školské zákony :komentář. Vyd. 1. Praha: Eurounion, 1996, 320 s. ISBN 80-85858-42-8. info
  • HRABAL, Vladimír. Jaký jsem učitel? : metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 156 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2006.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2005/Pd1ZK_AKPD