PsMK_NEPS Neuropsychology

Faculty of Education
Spring 2005
Extent and Intensity
0/0/8. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Neuropsychologie - předmět, vztah k psychologii a neurologii, koncepce neuropsychologie, problematika lokalizace psychických funkcí, asymetrie, neuropsychologie - výklad afázií, paměti, specifických vývojových poruch učení, základy vyšetření v neuropychologii, principy neuropsychologické rehabilitace
Syllabus (in Czech)
  • l. Předmět neuropsychologie. Vztah neuropsychologie a psychofyziologie. Neuropsychologie a neurologie. Vývoj neuropsychologie. 2. Filozofické a psychologické základy neuropsychologie. Problém lokalizace funkcí. Psychofyziologický problém. 3. Stavba a činnost nervového systému I. Neuron - stavba, funkce. Typy neuronů. Koncepce synapsí. 4. Stavba a činnost nervového systému II. Centrální nervový systém. Mícha. Mozkový kmen. Mozeček. Mezimozek. Velký mozek. 5. Funkční systémy velkého mozku. Levý a pravý mozek. Senzorické systémy. Základy elektrofyziologie NS. Elektroencefalografie. Evokované potenciály. 6. Problematika vědomí a bdění. Spánek, jeho průběh a poruchy. Neuropsychologie pozornosti. 7. Neuropsychologie a psychofyziologie emocí. Neuropsychologická problematika paměti. Lurijovo pojetí neuropsychologie paměti. 8. Neuropsychologie řeči. Neuropsycholingvistika. Porucha řeči. Afázie - pojem, klasifikace. 9. Vývojová dysfázie. Neuropsychologické pojetí vývojových poruch učení. 10. Neuropsychologické vyšetření. Lurijovo neurops. vyšetření - schéma Christensenové. Příklady dalších vyšetřovacích metod: minnesotský test, bostonský test, Halstead-Reitanova testová baterie a d. 11. Neuropsychologická rehabilitace. Rehabilitace jednotlivých psychických funkcí, zejména řeči. 12., 13., 14. Návštěva neuropsychologického pracoviště, event. logopedie se zaměřením na rehabilitaci afázií. 15. Perspektivy a možnosti neuropsychologie. Místo neuropsychologie ve speciální pedagogice. Test ze základů neuropsychologie.
Literature
  • Neuropsychologie. Edited by Petr Kulišťák. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 327 s., xi. ISBN 80-7178-554-7. info
  • Lidská mysl : ovládací centrum živého stroje. Edited by Susan Greenfield, Translated by Tomáš Kučera. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 1998, 192 s. ISBN 8071766240. info
  • Mozek a jeho duše. Edited by František Koukolík, Illustrated by Vladimír Renčín. 2. přeprac. vyd. Praha: Makropulos, 1997, 271 s. ISBN 80-86003-08-6. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: konzultace
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2006, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2005/PsMK_NEPS