PdDR_STV Current Questions in Educational Theory

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/0/10. 7 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
PhDr. Jarmila Svobodová, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The examination is enlisted to prove the studentś orientation in partial topics, sampled from theory of upbringing. The student gives over the essay before the examination, wrought to peruse literature with the accent to personal opinion and thinking to choice topics.
Syllabus
  • The development and molding of the personality (survey and characteristic of the substantial relation). Different conception of a personality and her upbringing. Features od the development of a personality(cognitive,affectionate and psychomotor) and taxonomy of the educational aim. Axiological data of the upbringing. The conception of multicultural and global upbringing. Molding of the moral identity of a personality. Educatory process. The pedagogic interaction in allowance of the process. The influence of the way of upbringing on the evolution of a personality. The individual and a social group in allowance of the process. The agents conducive to the development of personage dimension selfreflection, selfknowledge, selfclassification and selfupbringing. The social development of a personality. The chharacteristics of social behaviour and act. The influence of social igroup on molding of a personality of its members. The participation and co-operation like manners of upbringing. The authority like an educational problem. The classification and its allowance consekvencies.The environment inciating the development of a personality. The influence of the family environment on molding of personality.The school class as a social group.The alternative educational conceptions and their possibilities.
Literature
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha : H a H, 2000.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
  • OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno : MSD, 2002.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
  • HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
  • LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
Assessment methods (in Czech)
Nejméně týden před dohodnutým termínem zkoušky je třeba doručit oběma zkoušejícím esej v rozsahu asi 10 stran, který uchazeč vypracuje na zvolené téma s použitím odborné literury.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
Teacher's information
Na stránce www.ped.muni.cz/wedu - studium -studijní programy - doktorské je prezentován sylabus předmětu včetně seznamu literatury.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/PdDR_STV