SV4BP_ANDS Adult Education Seminar

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Tue 10:15–11:50 učebna 33, Tue 12:00–13:35 učebna 33
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) je významným fenoménem současné doby, vzdělávání úzce souvisí se sociální prací i multikulturní výchovou neboť je důležitým mechanismem, který bývá velmi často významným řešením sociální situace různě znevýhodněných skupin, zahrnuje mimo jiné didaktickou teorii vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikace, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situaci seniorů
Syllabus (in Czech)
  • Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogiceVýchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě Didaktická teorie vyučování dospělých. Didaktické formy.Didaktické metody.Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase.Rekvalifikace, distanční studium, atd.Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, Univerzity III. věku, Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích. Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.)Vzdělávání dospělých v souvislosti se sociální prací, multikulturní výchovou a sociální pedagogikou
Literature
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
  • JŮVA, Vladimír. Mimoškolská výchova dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1986, 118 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Témata pro vystoupení v seminářích:Posuďte sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Demokratizace společnosti příležitost k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích. Vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Povinnosti studentů:Studium literatury; seznámení s problematikou prostřednictvím odborné literatury Recenze vybrané publikace z oblasti andragogiky, článku, skript zaměřených na oblast vzdělávání dospělých, atd. v rozsahu dvou stran, recenze je nutné odevzdat v předstihu, podle dohodyPodmínky k zápočtu:Vytvořit projekt, který má ambice řešit vybrané téma z problematiky vzdělávání dospělých. Projekt musí mít náležitosti kladené na tento druh práce grantová agentura, předloha projektu, atd. Rozsah 5 stran, řádkování 1,5; velikost písma 12, na třech stranách podrobný popis projektu. Projekt bude odevzdán nejpozději 14 dní před závěrečným seminářem; studenti obhájí projekty v průběhu závěrečného semináře. Návrh témat vhodných ke zpracování v projektu:rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální aj. problematiky, atd. Návrh témat vhodných ke zpracování v projektu rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální aj. problematiky, atd.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SV4BP_ANDS