SV4BP_SoPg Social Education

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (lecturer)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Tue 9:20–11:00 budova E - učebna 26
Prerequisites (in Czech)
Předmět je určen studentům bakalářského studia sociální pedagogiky zam. na volný čas
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět navazuje na Úvod do sociální pedagogiky (SV4BP_USP, garant Doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.). Rozšiřuje nastíněná témata, vymezuje je v legislativním kontextu, věnuje pozornost aktivnímu vhledu studentů do sociálněpedagogické problematiky na základě vlastního pokusu o řešení případů získaných na praxi, v úzkém napojení na sociální práci. Na základě těchto praktických případů je student připravován na vstup do vlastní praxe sociálního pedagoga. Předmět seznamuje studenty s vybranými aspekty a možnostmi náhradní rodinné péče, ústavní péče, problematiku řeší v kontextu důležitosti rodinné výchovy jako primárního socializačního činitele. Pozornost je dále věnována tématům penitenciární péče, pomáhajícím profesím, přesnému vymezení profese sociálního pedagoga, včetně zdůraznění jeho kompetencí.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny. Charakteristika metodologických přístupů v sociální pedagogice. Definování aktuálních problémů sociální pedagogiky. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, aktuální problémy, legislativní zázemí. Ústavní výchova, historie, současná situace. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Pomáhající profese. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče.
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška Okruhy ke zkoušce: Sociální pedagogika jako vědní disciplína, vztah k příbuzným a participujícím oborům. Charakteristika metodologických přístupů v sociální pedagogice. Aktuální problémy sociální pedagogiky, definice, vymezení, možnosti řešení. Vzájemný vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Vymezení kompetencí sociálního pedagoga a sociálního pracovníka, možnosti jejich kooperace. Rodina jako primární socializační činitel, poruchy funkcí v rodinném prostředí. Náhradní rodinná péče, definice, rozdělení, legislativní zázemí, aktuální problémy. Ústavní výchova, historie, současná situace, hledání východisek. Mládež jako specifická skupina, hodnotová orientace mládeže. Sociální exkluze, rizikové skupiny z hlediska typu sociální exkluze. Pomáhající profese, možnosti spolupráce se sociálním pedagogem. Institucionální zázemí sociální pedagogiky v České republice. Penitenciární péče.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SV4BP_SoPg