Bi2BP_DPRB Determination of invertebrates

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Timetable
Thu 17:05–18:45 laboratoř 81
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cíl výuky: Studenti si prohloubí základní taxonomické znalosti spojené se znalostmi fylogenetických vztahů, základní znalosti o bionomii, ekologii a rozšíření vybraných skupin bezobratlých živočichů. Ve cvičeních studenti zvládnou determinaci nejdůležitějších zástupců naší fauny až do úrovně druhu, přičemž se důvěrně seznámí s morfologií jejich těl a s determinačními znaky. Vědní, činnostní a axiologický potenciál: Důraz je kladen na znalost těch skupin bezobratlých živočichů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je pomocí odborného klíče, umět je žákům ukázat pod mikroskopem s důrazem na morfologické determinační znaky. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen co nejlépe determinovat, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze. Zvláštní důraz je z pochopitelných důvodů kladen na hmyz a na chráněné a ohrožené druhy.
Syllabus
  • 1. Ulity plžů (mořští, sladkovodní, suchozemští) 2. Lastury mlžů (mořští, sladkovodní) 3. Trvalé mikroskopické preparáty drobných členovců 4. Pavoukovci (zejména determinace našich druhů pavouků a sekáčů) 5. Korýši (zejména determinace našich druhů lupenonožců, stejnonožců, různonožců a desetinožců) 6. Vážky a šídla 7. Kobylky a saranče 8. Švábi a strašilky 9. Ploštice (kněžice, vroubenky apod.) 10. Střevlíkovití brouci 11. Listorozí brouci (roháči, chrobáci, vrubounovití) 12. Tesaříkovití brouci 13. Mandelinkovití a nosatcovití brouci 14. Motýli (noční i denní)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/Bi2BP_DPRB