PdF:Bi2MP_ZBEL Zoo. bezobratlých pro z.v. - Informace o předmětu
Bi2MP_ZBEL Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D. - Rozvrh
- Po 8:50–10:30 laboratoř 81
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení hlubších taxonomických znalostí spojených se znalostmi fylogenetických vztahů, znalostmi o bionomii, etologii, ekologii a rozšíření bezobratlých živočichů. Studenti zvládnou poznávání a determinaci nejdůležitějších zástupců zejména naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla a s určovacími znaky. Získané znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii a v základech zoologie bezobratlých (2. ročník). Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin. Důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
- Osnova
- 1. Prvoci (Protozoa): pozorování prvoků z mechu a humusu, pozorování živých prvoků ze senného nálevu, pozorování a zakreslení trvalých preparátů prvoků 2. Houbovci (Porifera): určování běžných druhů sladkovodních houbovců podle jehlic a gemulí, pozorování a zakreslení trvalých preparátů houbovců 3. Žahavci (Cnidaria): pozorování a zakreslení trvalých preparátů žahavců 4. Ploštěnci (Platyhelminthes): určování našich druhů ploštěnek, pozorování a zakreslení trvalých preparátů ploštěnců 5. Pseudocoelomata: vířníci (Rotifera), břichobrvky (Gastrotricha), vrtejši (Acanthocephala), hlístice (Nematoda), strunovci (Nematomorpha): mikroskopické pozorování vířníků a břichobrvek, mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pozorování a zakreslení trvalých preparátů hlístů 6. Měkkýši (Mollusca) I - plži (Gastropoda): poznávání a zakreslení ulit nejběžnějších druhů našich plžů a nejběžnějších druhů mořských plžů (Jaderské moře) 7. Měkkýši (Mollusca) II - mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): poznávání a zakreslení lastur našich mlžů a vybraných zástupců mořských mlžů a hlavonožců (Jaderské moře) 8. Kroužkovci (Annelida): poznávání a zakreslení vybraných zástupců našich máloštětinatců a pijavic a vybraných zástupců mořských mnohoštětinatců (Jaderské moře) 9. Členovci (Arthropoda) I - klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, poznávání hlavních zástupců klepítkatců 10. Korýši (Crustacea) I - nižší korýši (Entomostraca): pozorování a zakreslení trvalých preparátů nižších korýšů 11. Korýši (Crustacea) II - rakovci (Malacostraca): rozlišení jednotlivých řádů třídy lupenonožci (Branchiopoda), pozorování a zakreslení našich zástupců řádů stejnonožci (Isopoda) a různonožci (Amphipoda), poznávání hlavních zástupců desetinožců sladkovodních i mořských (Jaderské moře) 12. Stonožkovci (Myriapoda) + hmyz (Insecta) I: rozlišení dvou základních tříd podkmene stonožkovci (Myriapoda), poznávání hlavních zástupců stonožkovců a hemimetabolního hmyzu 13. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) II - Holometabola: rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel, pozorování stavby jednotlivých typů hmyzích křídel, poznávání hlavních zástupců holometabolního hmyzu 14. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)
- Informace učitele
- Literatura: BUCHAR J. a kol.: Klíč k určování bezobratlých, Scientia, Praha, 1995. 285 s. HANZÁK J. a kol.: Světem zvířat, V. díl, Bezobratlí, 1. část, Albatros, Praha, 1973. 322 s. HANZÁK J. a kol.: Světem zvířat, V. díl, Bezobratlí, 2. část, Albatros, Praha, 1973. 451 s. KREJČA J., KORBEL L.: Velká kniha živočichů, Príroda, Bratislava, 1997. 344 s. KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/Bi2MP_ZBEL