De2MP_VPx2 Teaching Praxis 2

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Prerequisites
De2MP_VPx1
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
VÝUKOVÁ PRAXE II 4. ročníku magisterského studia učitelství pro II. stupeň ZŠ PdF MU je průběžná pedagogická praxe. Tato praxe má pracovní název výuková praxe II a proběhne v termínu každý pátek (4 - 6 hodin). Je možné střídat aprobační předměty 1 krát za čtrnáct dní nebo každý pátek může být praxe pro oba aprobační předměty. Studenti mohou konat praxi ve skupinách po 2 studentech. Hlavním účelem praxe je, aby se studenti podrobně seznámili s životem a prací školy, na základě svých teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí pod vedením učitelů připravovali a realizovali různé typy vyučovacích hodin, ověřili si své vzdělávací a výchovné dovednosti při práci ve třídě, podíleli se na plnění běžných školních povinností a podrobně se seznámili s administrativní stránkou práce učitele. Měli by se seznámit s vedením pedagogické dokumentace o dětech, s katalogovými a osobními listy, třídními výkazy, třídními knihami, žádostmi o různá vyšetření dětí, atd., to vše vzhledem k jejich efektivnímu využití v učitelské praxi. Současně předpokládáme seznámení studentů se základními údaji o škole (vzdělávací programy, dlouhodobé záměry, výroční zprávy, zprávy o provedené školní inspekci, atd.).
Syllabus
  • Předmět navazuje na předmět výuková praxe I, ale z obecnější roviny praktické přípravy (náslechy, analýza vyučovací hodiny, poznávání obecných psychodidaktických jevů ve vyučovací hodině apod.) dochází ke konkrétnější a specificky zaměřené pedagogické činnosti: Pozorování výuky a její rozbor, vlastní výuka, příprava na výuku a reflexe výstupů v hodinách aprobačních předmětů (koresponduje s předměty oborových didaktik aprobace). Hlavním cílem jsou náslechy a výstupy (výuka) a plnění všech povinností, které jsou běžné ve škole. Úkolem je také podrobně se seznámit s administrativní stránkou školské praxe. Prostudovat případně pomáhat vyplňovat pedagogickou dokumentaci o dětech, osobní listy, třídní knihu, žádosti o různá vyšetření dětí. Studenti ( dvojice) praktikují na škole každý pátek 4 -6 h. Účastní se náslechů, konají vlastní vyučující výstupy (3 - 6 z aprobačního předmětu dějepis), po dohodě s vedoucím učitelem praxe realizují i jiné kratší či delší vstupy do výuky, mohou učiteli při výuce asistovat. Za dobu praxe zpracují zprávu na téma"Materiální podmínky výuky a její technická podpora". Formou hospitace, asistence nebo pokusů vyučovat v celých nebo v různých částech vyučovacích hodin (přiměřeně k možnostem studenta 4. ročníku) se mohou studenti zároveň zdokonalovat ve svých profesních dovednostech, a bude-li jim dána příležitost účastnit se pracovních porad učitelského sboru s vedením školy a třídních schůzek s rodiči, mohou tím získat širší a komplexní náhled na svou budoucí profesi. Studenti ( dvojice) praktikují na škole denně (minimálně 6 hodin!) Účastní se náslechů, po dohodě s vedoucím učitelem praxe mohou realizovat i kratší či delší vstupy do výuky, nebo učiteli při výuce asistovat. . Předpokládá se, že se denně účastní 3 - 4 vyučovacích hodin, v průběhu celé praxe však nejméně 20 hodin.Předpokládá se, že se denně účastní 3 - 4 vyučovacích hodin, v průběhu celé praxe však nejméně 20 hodin.
Assessment methods (in Czech)
K zápočtu předloží studenti: 1) kalendář praxe (pedagogický deník)potvrzený vedením školy (nebo samostatné potvrzení)se 2) stručným hodnocením a podpisem vedoucího učitele praxe. 3)zprávu na téma"Materiální podmínky výuky a její technická podpora", 4) tři vyplněné varianty hospitačních protokolů 5)třikrát stejně vyplněné dohody o provedení práce cvičným učitelem.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/De2MP_VPx2