PdF:PdDR_FVV Philosophy of Education - Course Information
PdDR_FVV Philosophy of Education
Faculty of EducationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Filozofie výchovy umožňuje pedagogice najít vazby k filozofii kultury a filozofii vědy, a to prostřednictvím filozofické antropologie, noetiky a etiky. Na této cestě je třeba se seznámit s velkými mysliteli jednotlivých vývojových epoch, kteří trvale ovlivnili pedagogické myšlení a na jejichž odkaz dosud navazujeme. S pedagogickými koncepcemi významných filozofů je nezbytné konfrontovat myšlenkové proudy současné pedagogiky a hledat řešení aktuálních edukačních problémů v oblasti noetiky, mravnosti, estetiky i duševního a tělesného zdraví. Filozofie výchovy poskytuje východiska také k otázce životního stylu a profesních postojů. Kromě celkového přehledu naznačených problémových okruhů je potřeba důvěrněji se seznámit s odkazem aspoň jednoho myslitele a z jeho pohledu analyzovat některý výchovně-vzdělávací problém.
- Syllabus (in Czech)
- Mimoevropské starověké filozofické koncepce a výchova. Řečtí antičtí filozofově a jejich názory na výchovu. Názory římských filozofů na výchovu. Středověká výchova a její filozofické zakotvení. Osvícenství a racionalismus ve výchově. Filozofická východiska pedagogické soustavy J. A.Komenského. Novověká filozofie a její pedagogická reflexe. Filozofie moderní doby a její odraz v pedagogice. Postmoderna a její ohlas v pedagogickém myšlení. České filozofické tradice a výchova (Chelčický, Komenský, Masaryk, Patočka aj.). Podstata výchovy a její filozofické zázemí. Cíle výchovy a jejich filozofické aspekty. Problematika poznání. Axiologické otázky výchovy. Mravnost v soustavě hodnot. Krásno v soustavě hodnot. Zdraví v soustavě hodnost. Životní styl z pohledu filozofie. Kultura, filozofie, věda a pedagogika. Ideál osobnosti ve filozofické reflexi. Profesní morálka učitele.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ zkoušky: ústní
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/PdDR_FVV