SP1MP_KOS2 Comunication of Hearing Impaired 2

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 5 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/5, only registered: 0/5, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/5
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Special terms - hearing-impairment, sign language, gesticulation, symbols, mimicry, dactylology, written communication, speech, visually kinetic, lipreading, development of sign vocabulary, interpreting services, basic instruction for contact between hearing and non-hearing person.
Syllabus (in Czech)
  • I.část 1. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy slovní a neslovní podstaty u sluchově postižených 2. Komunikační přístupy užívané ve školách pro sluchově postižené 3. Daktylní abeceda jednoruční, dvouruční 4. Odezírání 5. Znakový jazyk, znakovaná čeština II.část 1. Charakteristika jednotlivých komunikačních systémů užívaných sluchově postiženými. 2. Prstové abecedy a jejich užití v komunikaci s osobami se sluchovým postižením. 3. Sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením. 4. Postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících znaky přirozeného jazyka. 5. Foneticko fonologická stavba znakového jazyka. 6. Specifické rysy znakového jazyka verbální a neverbální složka. 7. Základní informace o tlumočení znakového jazyka. 8. Etický kodex tlumočníka znakového jazyka.
Literature
  • BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených (Comunicattion of hearing handicaped people). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
Assessment methods (in Czech)
Jedná se o praktický seminář. Pravidelná účast nutná, protože cílem je osvojit si praktické komunikační dovednosti při kontatku s jedincem se sluchovým postižením
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2006.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SP1MP_KOS2