SP2BP_ZSP1 Introduction to Special Education 1 - Teaching the Mentally Impaired

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Wed 16:10–16:55 učebna 20
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this subject is to provide basic information about mental retardation, dementia, Down syndrom and education of pupils with mental retardation.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentální retardace. 3. Demence. 4. Pseudooligofrenie. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentální retardace. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 10. Poradenský systém. 11. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 12. Předškolní vzdělávání. 13. Základní škola praktická. 14. Základní škola speciální. 15. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 16. Další vzdělávání. 17. Ústavy sociální péče.
Literature
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
  • BAZALOVÁ, B. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
Assessment methods (in Czech)
Povinný, seminář, zk.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SP2BP_ZSP1