PdF:SP2BP_ZSP6 Introduction to Special Ed. 6 - Course Information
SP2BP_ZSP6 Introduction to Special Education 6 - Speech Therapy
Faculty of EducationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Wed 13:25–15:05 učebna 20
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-ZS4)
- Course objectives
- Speech therapy Communications process, system of logopaedic care, special pedagogical logopaedic diagnostics, system of Czech sounds, ontogenesis of childrens speech, language strata in speech ontogenesis, disorders of speech development, late speech development, aetiology, symptomatology, diagnostics of development dysphasia, aphasia, speech neurosis, balbuties, tumultus sermonis, dyslalia, dysarthria, rhinolalia, palatolalia, vocal disorders, symptomatic speech discorders.
- Syllabus (in Czech)
- oKRUHY KE ZKOUŠCE: 1. Logopedie – předmět, základní úkoly, postavení v systému věd. Logoped, logopedický asistent. 2. Logopedická prevence – primární, sekundární, terciární. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. 3. Komunikace, komunikační proces, verbální, nonverbální komunikace. 4. Historický přehled péče o osoby s poruchami komunikačních schopností. Významné osobnosti logopedie. 5. Organizace logopedické intervence v ČR (rezort školství, rezort zdravotnictví, rezort práce a sociálních věcí). 6. Poradenství (SPC, PPP). Vznik, hlavní úkoly, personální obsazení. 7. Fonetika. Rozdělení hlásek v českém jazyce. Tvoření samohlásek a souhlásek. 8. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 9. Ontogeneze řeči z logopedického aspektu, jazykové roviny v ontogenezi řeči. 10. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická. 11. Přístroje a pomůcky používané v logopedické praxi. 12. Narušená komunikační schopnost – vymezení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 13. Poruchy vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. 14. Vývojová dysfázie – specificky narušený vývoj řeči. Etiologie, symptomatologie, péče o dysfatické jedince. 15. Dyslálie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Zásady korekce hlásek. 16. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolálie. 17. Dysartrie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. 18. Neurotické a psychotické poruchy řeči – mutismus, elektivní mutismus, surdomutismus. Péče o jedince s neurotickými a psychotickými poruchami řeči. 19. Poruchy tempa a plynulosti řeči – balbuties, tumultus sermonis. Etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 20. Poruchy hlasu – etiologie, klasifikace. Zásady hlasové hygieny. 21. Specifické poruchy učení, řeč dětí se SPU. 22. Symptomatické poruchy řeči – etiologie, řeč jedinců s poruchami hybnosti, řeč mentálně retardovaných jedinců, charakteristické rysy řeči těžce zrakově postižených jedinců. 23. Afázie – charakteristika postižení, etiologie, symptomatologie. 24. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, užití, výhody a nevýhody AAK.
- Literature
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9
- KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno, Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
- KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80 85931-88-5.
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je ukončen zkouškou.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SP2BP_ZSP6