SPSPC_SPDO Special Education Diagnostics - Teaching the Visually Impaired

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
Absolvování a splnění požadavků ze specializace oftalmopedie
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
l. Projevy signalizující zrakové postižení: šilhání, či mhouření očí při snaze o fixaci, rychlé kmitavé pohyby očí (nystagmus), zvýšená citlivost na světlo, oči nekonají souhybné pohyby nespolupracují, výrazné časté mrkání, dítě se nedívá do očí tomu, s kým mluví, zvláštní držení těla či natočení hlavy při zrakové práci, obtížně udrží zrakovou pozornost, špatná koordinace oko ruka, obtížná orientace v prostoru, nejistý pohyb v neznámém prostředí, oči často slzí, dítě si stěžuje na závrať, časté bolesti hlavy při práci do blízka 2. Lékařská diagnostika vymezuje: etiologii postižení, změny ve fyziologii zrakových drah, přenos zrakové informace a její zpracování v korových centrech 3. Funkční diagnostika: probíhá metodou pozorování a za využití standardizovaných testů jako je preferenční test "Preferential Looking", "Teller Acuity Card Test", případně obrázkové testy " BUST test", "LH Symbol Test" blíže vymezuje funkci a kvalitu vizuální percepce. Zpracování případová studie osoby se zrakovým postižením podle dané osnovy: Osnova: Úvod V. Teoretická východiska (stručná charakteristika příslušné vady) VI. Kazuistika jedince (dítěte, dospívajícího, mladistvého, dospělé osoby) se zrakovým postižením Kazuistika bude obsahovat tyto složky: 19. Zkratka jména nebo křestní jméno, s udáním pohlaví, datum narození a skutečný věk v době vypracování kazuistiky. Např. Jan nebo J.P., chlapec, nar. 9.10.1983, 16 let 20. Stručná charakteristika - celkový dojem z popisované osoby. Zde uvést i možné nápadnosti v zevnějšku či chování, zjevné vady atd. Např. Chlapec sportovní postavy s vycvičenou maskulaturou, hnědé oči, černé vlasy, nosí brýle a fixní rovnátka. 21. Rodinná anamnéza - obsahová náplň je uvedena v učebním textu (PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997) 22. Osobní anamnéza - obsahová náplň je uvedena v učebním textu (PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997) 23. Vyšetření prostředí - rodinné, školní, pracovní (podle věku vyšetřované osoby) 24. Diagnóza vady či poruchy - jaká a kdy stanovena, dosavadní léčba. Pokud jsou nějaká zpřesňující další vyšetření, tak uvést uzávěry (např. opakovaná vyšetření v PPP, SPC apod.). 25. Použít dle vlastního výběru jednu z diagnostických metod. Např. rozhovor, pozorování hry, analýzu výsledků činnosti (rozbor kresby apod.). 26. Závěr - stručné shrnutí 27. Doporučení - tam, kde lze aplikovat Závěr Seznam literatury (podle abecedy, podle platné ČSN) Přílohy
Literature
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SPSPC_SPDO