SPSPC_SPDS Special Education Diagnostics - Teaching the Physically Impaired

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Vzhledem k nejpočetněji zastoupené skupině dětí s tělesným postižením - děti s dětskou mozkovou obrnou uvádíme dvě oblasti diagnostiky, které jsou pro sledovanou skupinu dětí v předškolním věku zvláště důležité a specifické. Diagnostika jemné motoriky, grafomotoriky a s tím související laterality Obecnou charakteristiku motoriky, včetně motoriky ruky najdeme v lékařských nálezech. Hodnotí se tyto znaky (Vašek, Š., 1991): z hlediska vývoje motoriky - normální - opožděný patologický, z hlediska opoždění motorického vývoje - lehké - střední těžké, z hlediska koordinace - koordinované pohyby - narušená koordinace - nekoordinované pohyby, z hlediska výkonu - podle testů motoriky. Vzhledem k výuce psaní si všímáme výkonnosti ruky, úchopu, pohyblivosti prstů a laterality. Při hodnocení ruky sledujeme každou ruku zvlášť (J.Svobodová, l997): ruka je plně výkonná při běžné manipulaci s předměty, ruka postačí při nacvičených úkonech sebeobsluhy, není-li činnost časově omezená, ruka postačí jen při některých úkonech sebeobsluhy, ruka je nepoužívaná, plegická nebo chybí. Při diagnostice úchopu pozorujeme způsob uchopování předmětů: primární úchop - dítě ho svede bez pomoci, sekundární úchop - je úchop náhradní, např. ústy, bradou + klíční kostí, paží + trupem, terciární úchop - používá technické pomůcky - dlahy, fixační pomůcky, protézy. Dále sledujeme druh úchopu (podle Langmeiera, J., 1983 a Pfeiffera, J., 1993): úchop dlaňový, ulnární, radiální, válcový, úchop prstový - prstový, špetka, štipka, klíčový, nehtový, cigaretový, tužkový. Při diagnostice pohyblivosti prstů sledujeme: dotyky prstů obou rukou, dotyky palce s ostatními prsty na jedné ruce, přibližování a oddalování prstů, střídavé údery prstů obou rukou, pohybování prsty, vysouvání prstů z pěsti, kreslení kruhu ukazováčkem, kroužení ukazováku kolem sebe, uložení palce mezi ostatní prsty - ruka v pěst, roztažené prsty. Při určení laterality sledujeme: vyhraněnost laterality - vyhraněná - nevyhraněná dominance, typ laterality - souhlasná - neurčitá zkřížená, další případy - patologické leváctví - praváctví - poškození dominantní hemisféry, leváctví - praváctví z nutnosti, poškození dominantní horní končetiny Při diagnostice grafomotoriky hodnotíme předpoklady ke grafomotorické činnosti ( podle J. Svobodové, l998): poloha při grafomotorické činnosti, správné sezení, přizpůsobené sezení jak, specifické polohy - leh a pod. zkušenosti s grafomotorickou činností, má zkušenost s grafickým materiálem, postoje - kladný, lhostejný, odmítání práce a pod. úchopy při grafomotorické činnosti další znaky: přesnost pohybu ruky, schopnost cíleného pohybu, rozsah, rychlost, síla, dynamika pohybu ruky, schopnost napodobit pohyb, rytmičnost pohybu při psaní, spojování, zdokonalování a automatizace pohybů ruky, pohybová paměť - reprodukce souboru pohybů, výskyt stereotypů, automatismů. Diagnostika řeči a komunikačních schopností U dětí s DMO sledujeme nápadné znaky orálního vývoje (Klenková, J., 1997): zaostávání orálních reflexů, zvýšená nebo snížená citlivost v ústní oblasti, poruchy koordinace čelisti, rtů, jazyka při žvýkání a polykání, poruchy polykání při jídle a pití, při křiku, smíchu, pláči nápadné tvoření hlasu - abnormálně vysoký a ostrý hlas nebo slabý "fňukavý hlas." Při dysartrii - nejtěžší poruše komunikačních schopností diagnostikujeme: motorickou funkci artikulačních orgánů, výslovnost jednotlivých hlásek, respiraci, rezonanci, fonaci, prosodické komponenty řeči.
Literature
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SPSPC_SPDS