SV4BP_SZk Final examination of drama education

Faculty of Education
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: SoZk (examination).
Teacher(s)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (lecturer)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Prerequisites (in Czech)
- Studium odborné literatury - Konspekty prostudované odborné literatury
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 18 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/18, only registered: 0/18
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Souborná zkouška ze specializace dramatická výchova vychází z předmětu vyučovaného v jednom z ~předchozích semestrů - Teorie dramatické výchovy. Studenti se sami, nebo formou konzultací se zkoušejícími předmětu připravují na soubornou závěrečnou zkoušku, která má prověřit jejich dosavadní teoretické znalosti i praktické zkušenosti tohoto oboru. Individuální (popřípadě hromadná) domluva konzultací.
Syllabus (in Czech)
  • 1. CO JE DV, JEJÍ PODSTATA A MÍSTO MEZI OSTATNÍMI OBORY ESTETICKÉ VÝCHOVY Vysvětlení pojmů dramatické umění - dramatická kultura dramatická výchova (divadlo, výchova, drama, dramatická hra). Interdisciplinární charakter DV. 2. Postavení DV v RVP Osobnosti spojené s prosazováním DV v RVP. Vývoj problematiky vymezení oblasti DV v RVP pro základní vzdělávání a jeho současný stav. Vývoj problematiky zařazení DV pro gymnázia do RVP a jeho současný stav. 3. Cíle DV Srovnání pedagogických cílů obecných a specifických pro DV. Pedagogické, umělecké a etické cíle DV. 4. Základní metody a techniky užívané v DV Vymezení pojmu metoda a technika, základní metody a techniky DV- charakteristika, třídění, požadavky kladené na metody a techniky používané v DV. Další didaktické metody a techniky používané v DV. 5. Zařazení DV ve škole DV jako pedagogický princip, jako metoda práce, jako samostatný předmět. DV jako samostatný předmět metody DV ve vyučování jiných předmětů. Struktura osnov předmětu DV a jejich aplikace.. Charakteristika a specifika vyučovací hodiny, lekce, projektu. 6. Zájmová DV a její specifika Možnosti zařazení DV v zájmové oblasti, oblasti reedukace. Charakteristika a specifika lekce, projektu, dílny, semináře, dlouhodobého kurzu, reedukačního programu atd. Perspektivy oboru. 7. Učitel DV Obecné požadavky na učitele, osobnostní a psychosomatická vybavenost učitele DV, specifické schopnosti a dovednosti, postavení učitele a žáka v procesu DV. Systém vzdělávání a přípravy učitelů DV (kriteria výběru, profil absolventa atd.) 8. Stavba lekce DV Přípravné práce učitele v DV. Činnosti učitele v průběhu lekce. Význam motivace a uvolnění v DV. Budování víry. Stavba dramatu dle Aristotela, lekce dle Warwicka Dobsona, dle Dany Svozilové. 9. Kritéria hodnocení v DV a jeho místo v DV Druhy hodnocení. Význam zpětné vazby ze strany učitele ze strany účastníků. 10. Srovnání pojmů didaktická hra dramatická hra, jejich struktura Teorie hry dle dvou vybraných autorů, zařazení dramatické hry do systému her, její specifičnost, struktura dramatické hry a její využití v praxi. 11. Srovnání pojmů sociodrama psychodrama a jejich využití v praxi Historie sociodramatu a psychodramatu a jejich významní představitelé. Sociodrama v DV. Psychodrama v lékařské praxi. 12. Vztah divadla a dramatické výchovy Základní rozdíl mezi divadlem a dramatickou výchovou, jejich společné cíle a rozdíly. Vysvětlení pojmů dramatické jednání, dramatický děj, dramatická postava. 13. Dětské divadlo Divadlo pro děti. Divadlo hrané dětmi. Druhy divadel hraných pro děti. Zvláštnosti dětského divadla. Postupy práce na inscenaci - vztah procesu a produktu v obou typech divadla. Problematika dětského herectví. Pohled diváka na divadlo hrané dětmi. Cíle a význam veřejného vystupování v DV. Učitel v roli režiséra. Současný systém přehlídek a soutěží v oblasti zájmové umělecké činnosti (organizace metodické práce, instituce, sdružení atd.) 14. Divadlo fórum Život a dílo Augusta Boala. Historický vývoj divadla fórum (DF). Základní pravidla DF. Herec, divák a joker v DF. Jednotlivé kroky při výstavbě DF. Uplatnění DF v našem školství. 15. Divadlo ve výchově Principy divadla ve výchově formy, využití a možnosti uplatnění ve vzdělávacím procesu a podmínkách dnešní školy. Specifika školního divadla účel, formy, postupy. 16. Školní (strukturované) drama Charakteristika a princip strukturovaného dramatu. Významní představitelé. Role učitele ve strukturovaném dramatu. Druhy strukturovaného dramatu dle stupně připravenosti. Stavba strukturovaného dramatu. Techniky strukturovaného dramatu. 17. Využití projektové metody ve výuce DV Historie projektového vyučování a jeho hlavní představitelé. Projektová výuka v našem školství. Jména spjatá s využitím DV v projektovém vyučování u nás. Typy projektů. 18. Volba námětů a předloh v DV Vysvětlete pojmy téma, námět, látka, předloha z hlediska literární teorie a z hlediska dramatické výchovy. Klady a zápory práce v DV dle literární předlohy. Základní literární žánry z hlediska jejich vhodnosti pro dramatickou práci ve skupině. Klady a zápory dramatické práce dle volně zvoleného námětu či tématu. 19. Vysvětlete kritéria volby námětu či látky pro práci v hodině DV Věková charakteristika z hlediska DV. Třída jako malá sociální skupina (skupinová dynamika). Možnosti osobnostně sociálního rozvoje v DV ve vztahu k věkovým zvláštnostem (naplňování sociálních potřeb, rozdíly mezi dospělými a dětmi v procesu DV atd.) 20. Vysvětlete, jak působí DV na sociální rozvoj, rozvíjení komunikativních dovedností, obrazotvornost, tvořivost, rozvíjení kritického myšlení, emocionální rozvoj, sebepoznání, estetický rozvoj, etický rozvoj. 21. Na příkladech vysvětlete základní pojmy DV např. fikce, jako, jednání, role, situace, konflikt, hra, dramatická hra, hra v roli, štronto, horké křeslo apod. 22. Hlavní směry vývoje DV v USA a jejich představitelé Charakter amerického tvořivého dramatu a jeho vliv na vývoj DV u nás. Vývoj , tendence, cíle. Významní představitelé literatura, články atd. Hlavní metody tvořivého dramatu. Přednosti a nevýhody tvořivého dramatu. Uplatnění práce s literaturou v tvořivém dramatu. 23. Hlavní směry vývoje DV ve VB a jejich představitelé Charakter britského drama ve vyučování a jeho vliv na vývoj DV u nás. Vývoj , tendence, cíle. Významní představitelé literatura, články atd. 24. Vývoj DV v ČR Vývoj , tendence, cíle. Významní představitelé (M. Disman, J. Mlejnek) literatura, články atd. Moderní pojetí DV, jeho vznik, vazba na reformní pedagogické směry. Vývoj metodiky DV. 25. Porovnejte pedagogické principy školního divadla 16.-18. století s principy DV současnosti. Historický přehled vývoje a uplatnění dětského divadla a dramatických prostředků ve výchově a vzdělávání. Řádové školní divadlo v českých zemích. Školní hry J. A. Komenského.
Assessment methods (in Czech)
Studenti složí závěrečnou zkoušku před komisí. Komise je určena odborným garantem předmětu. U závěrečné zkoušky studenti předloží své portfolio obsahující pedagogický deník dramatických lekcí, potvrzení o absolvovaných dramatických praxích, dále písemně zpracované projekty (veřejná dramatická vystoupení, ostatní dramatické projekty)na nichž se v průběhu studia podílel a jimiž PdF MU prezentoval.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: konzultace.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2007/SV4BP_SZk