SV4BP_TDV Teorie dramatické výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Čt 14:20–16:00 budova C - učebna 8
Předpoklady
- studium odborné literatury - seminární práce na zadané téma
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti jsou podrobněji seznámeni s historií a teorií dramatické výchovy. Východiska pro teoretická zobecnění hledají studenti v propojení divadelní teorie s ostatními vědními disciplínami ( psychologie, filozofie, pedagogika, sociologie). Předmět reflektuje praktickou zkušenost studentů získanou z dosavadních praxí na školách a to jak pro definování klíčových pojmů dramatické výchovy, tak i pro seznámení se se základními kategoriemi didaktiky dramatické výchovy: cíl, obsah, metody a formy výuky.
Osnova
  • Historie dramatické výchovy Teorie dramatické výchovy Současný stav DV Metodika a didaktika dramatické výchovy Formy dramatické výchovy Dětské a studentské divadlo Učitel dramatické výchovy
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a aktivních diskusí vzathujících se k problematice DV. Předmět je zakončen zkouškou. studenti jsou povinni splnit 80% účast na přednáškách. V průběhu semestru zpracovávají zadané téma formou seminární práce.
Informace učitele
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80 -7068-103-9 VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy, Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80- 86106 02-0 BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : Gamma, 1991. ISBN 80-900145-0-X. ANFIELD, J.- WELLS, H. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-80-1. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-105-5. MACHKOVÁ, E. Struktura výchovné dramatiky a příprava učitele. Praha : DAMU, 1993. MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980 MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu.Praha, Artama 2001. ISBN 80-901660-2-4. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed. Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4. VALENTAJ. Učit se být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.