PdF:SV4BP_ZPs2 Základy psychologie 2 - Informace o předmětu
SV4BP_ZPs2 Základy psychologie 2
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Veselá, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Út 8:50–10:30 učebna 34
- Předpoklady
- Předmět navazuje na Psychologi 1 (seminář a přednáška). Předpokladem je znalost základních pojmů v rozsahu předcházejících sylabů předmětů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Smyslem předmětu je integrativní systematizace poznatků a jejich uplatnění v rámci studia celé osobnosti. Předmět tvoří základní stavební kameny pro další studium psychologických, ale i pedagogických disciplín a praktickou přípravu studentů v profesi sociálního pedagoga, ale i v sebepoznání a orientaci v praktickém denním životě.
- Osnova
- 7) Emoce a city objasnění pojmů dělení emocí a citů (stenické, astenické, afekty, nálady vášně, vyšší cit) Kafka - vztah k druhému, Arnoldová a teorie emocí (periferní t.- W. James, rudimentární - Darwin, talamická), emoce a city jako regulace chování - aktivační úroveň psychofyziologické indikátory, detektor lži, Čapek interakce emocí a poznávacích procesů (tzv. percepční obrana) 8) Motivace motivace chování Proč jednáme tak, jak jednáme? (diskuse) motiv (incentivy, rovnováha) klasifikace motivů (Madsen, Maslow, Frankl), teorie motivace, souvislost s hodnotovou orientací (hra - hodnoty) výkonová motivace (aspirační úroveň K. Lewin) test aspirační úrovně krizové situace a jejich řešení, typy překážek (frustrace, konflikt) 9) Psychologie osobnosti (integrativní seskupování předchozích poznatků) Struktura osobnosti, psychické vlastnosti, temperament, emocionalita, schopnosti 10) Typy osobnosti, typologie extraverze a introverze, konstituční typologie, vrstvy a faktory osobnosti
- Literatura
- ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti : přátelé, milenci, manželé, dospělí a děti. Vydání 1. Praha: Management Press, 2004, 361 stran. ISBN 8072611127. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2003, 507 s. ISBN 8020009930. info
- SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 517 s. ISBN 80-85947-80-3. info
- ČAKRT, Michal. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 181 s. ISBN 80-85943-81-6. info
- ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti pro manažery :kdo jsem já, kdo jste vy? Vyd. 1. Praha: Management Press, 1999, 257 s. ISBN 80-85943-12-3. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Academia, 1995, 336 s. ISBN 8020005250. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1993, 232 s. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. 1. vyd. Praha: Management Press, 1992, 258 s. ISBN 80-85603-01-2. info
- ŠVANCARA, Josef, Lubomír VAŠINA a Lubomír KOSTROŇ. Kapitoly z kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 188 s. ISBN 8021003278. info
- SMÉKAL, Vladimír. Přehled psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 248 s. info
- ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 183 s. URL info
- Metody hodnocení
- Předpokladem pro ústní část zkoušky je úspěšné absolvování minimálně dvou znalostních testů (z celkové počtu 3, 1 opravný a náhradní). Ke zkoušce se studenti připravují podle vymezení jednotlivých oblastí v průběhu celého semstru (viz. probíraná témata).
- Informace učitele
- Smyslem seminární práce je vypracovat esej (rozsah cca 3 - 4 strany) vycházející ze studia literatury a vlastních úvah nad sebou a druhými. Student v práci prokáže znalost jedné z vybraných teorií osobnosti i schopnost vytvořit zajímavý text (vtipný děj, originalita, elaborace scén apod.), který v semináři přečte s patřičným dramatickým projevem odpovídajícím povaze textu. Studium (četba) alespoň jednoho primárního pramene (Jung, Freud, Adler, Fromm a další) je součástí samostudia. Podmínkou přípravy eseje je studium minimálně třech primárních pramenů. Podmínky pro vypracovaní eseje (kritéria pro hodnocení): Ve smyšleném příběhu vystupují minimálně dvě postavy, jedna z postav je autor(ka) Jedna z postav je popsaná podle zvolené teorie (typologie) osobnosti Osoby mezi sebou v příběhu jednají a z tohoto jednání jsou zřejmé jejich vlastnosti, charakter, zaměřenost (motivace) atd. Příběh nemusí odpovídat reálným životním situacím autora(ky), může být zasazen do libovolného prostředí, které je (dle úvah autora) provázané s jednáním postav.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/SV4BP_ZPs2