CJ2MP_LDL2 Methodology - Teaching Literature 2

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable of Seminar Groups
CJ2MP_LDL2/01: Tue 11:35–13:15 učebna 54, M. Chocholatý, J. Zítková
CJ2MP_LDL2/02: Tue 15:15–16:55 učebna 54, M. Chocholatý, J. Zítková
CJ2MP_LDL2/03: Tue 9:45–11:25 učebna 54, M. Chocholatý, J. Zítková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject - through practical extracts and teaching simulations - puts the lecture topics in concrete terms and develops them. It concentrates on the use of varied forms and methods of teaching while working with literary texts.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Aplikace alternativních výukových metod ve výuce literární výchovy. 2. Organizační formy výuky v LV. 3. Metody a formy práce podporující směřování výuky literární výchovy k dosahování klíčových kompetencí (reprodukční a produkční činnosti, práce s modelovými situacemi, axiologická složka literární textů). 4. Práce s vybranými prozaickými, básnickými a dramatickými texty. 5. Metody a techniky dramatické výchovy a jejich využití v LV. 6. LV a sloh - prvky a postupy tvořivého psaní v LV. 7. Práce s informacemi a informačními zdroji. 6. Kultivace osobnosti žáka jako příjemce kultury (žák jako čtenář, filmový a televizní divák). Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty, hledání různých možností práce s nimi v literární výchově (modifikace základní intepretační metody), včetně simulací konkrétních výukových situací.
Literature
  • Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. (Creative Writing.). 1st ed. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 pp. ISBN 80-85931-99-0. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 269 s. ISBN 80-901954-1-5. info
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Požadavky ke zkoušce: zpracování vzorové přípravy na hodinu literární výchovy v libovolném ročníku 2. stupně ZŠ (resp. víceletého gymnázia); znalost teorie didaktiky literární výchovy dle zadaných tematických okruhů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/CJ2MP_LDL2