PdF:CJ2MP_LKDV Chapters from Literature Meth. - Course Information
CJ2MP_LKDV Chapters from Literature Methodology
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová - Timetable
- Tue 8:50–9:35 učebna 54
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme PdF, M-ZS4)
- Course objectives
- The subject loosely draws upon the contents of Didactics of Literary Education 1 and focuses on a broader context of the process of literary education - the concept of literature methodology in the national curriculum, the range of teaching forms and methods and their application in literary education, questions of evaluation, assessment, the role of creativity and critical thinking in literature teaching etc.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vývoj názorů na vyučování literatuře na základní škole, proměny učebních materiálů. 2. Pojetí literární výchovy v platných vzdělávacích programech. Literární výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání: terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru; otázky struktury cílů dle RVP ZV - cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v RVP ZV a ŠVP ZV (očekávané výstupy a učivo a možnosti jejich konkretizace v učebních osnovách); literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. 3. Modely literární výchovy, metodické systémy vyučování literatuře z pohledu současné teorie vyučování literatuře. 4. Klasifikace vyučovacích metod. Metodologie výuky literatury na základní škole. 5. Uplatnění slovních, situačních, inscenačních, brainstormingových aj. metod a didaktických her ve výuce literární výchovy. 6. Motivační metody, specifičnost interpretační metody na 2. stupni základní školy. 7. Hodnocení, zkoušení a klasifikace v literární výchově. Testy a jejich uplatnění ve výce literatury. 8. Osobnost učitele, komunikace mezi učitelem a žáky v literární výchově. 9. Problémové situace a úlohy v literární výchově, tvořivost. Intepretace a kritické myšlení. 10. Vybrané literárněvědné teorie jako možná inspirace intepretační práce s textem. (Témata přednášek volně navazují za témata seminářů v předchozím semestru.)
- Literature
- Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1995.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z:http://www.vuppraha.cz
- Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984.
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- Vzdělávací program Národní škola : vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997, 162 s. ISBN 8004266835. info
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (Praha). Vzdělávací program Občanská škola : pojetí občanské školy : učební osnovy občanské školy. 3., upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 474 s. ISBN 80-7178-107-X. info
- JEŘÁBEK, Jaroslav. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 275 s. ISBN 80-7168-337-X. info
- MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- CHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 1984, 238 s. : i. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982, 572 s. URL info
- CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška Požadavky na ukončení předmětu: zpracování písemné práce na zadané téma.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/CJ2MP_LKDV