PdF:OV2BP_SDE1 History of Ethics 1-seminar - Course Information
OV2BP_SDE1 History of Ethics 1-seminar
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková - Timetable of Seminar Groups
- OV2BP_SDE1/01: Wed 10:40–11:25 učebna 41, M. Valach
OV2BP_SDE1/02: Mon 9:45–10:30 učebna 41, M. Valach
OV2BP_SDE1/03: Mon 7:55–8:40 učebna 41, M. Valach
OV2BP_SDE1/04: Mon 15:15–16:00 učebna 41, M. Valach
OV2BP_SDE1/05: Mon 10:40–11:25 učebna 42, M. Valach
OV2BP_SDE1/06: Tue 7:55–8:40 učebna 41, M. Valach
OV2BP_SDE1/07: Tue 7:00–7:45 učebna 41, M. Valach - Prerequisites (in Czech)
- NOW( OV2BP_DE1 History of Ethics 1-lecture )
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Kritické hodnocení jednotlivých etických koncepcí. Důraz na diskusi vztah teorií ke každodennímu životu.
- Syllabus (in Czech)
- 1) Úvod do etiky, pojmy: etika, morálka, mrav. historická geneze pojmů etika, morálka a mrav; reálný zaklad geneze pojmů ve vývoji rodové společnosti k jejímu překonání v antickém městském státě. 2) Význam morálky v životě jedince a společnosti, morálka jako forma sebepřesahování a jako systém norem umožňujících a podmiňujících život v lidském společenství – problém „černých pasažérů“. 3) Hérakleitos, sofistické pochybování. problém změny, relativismu a kritéria dobra a zla; spor mezi hérakleitovskou a eleatskou větví a její etický význam. 4) Démokritos a Epikúros. atomistické řešení hérakleitovsko-eleatského problému jako problému morálního, počátky demokratického smýšlení, morální hodnota jednice a svobody, morální zlom mezi Dem. a Epikúrem a jeho souvislost s pádem polis. 5) Platón idea dobra o sobě jako dokonalého a statického bytí a její praktické důsledky v koncepci ideální společnosti, bezcennost jedince a nebezpečnost svobody, ideální člověk – počátky eugenických teorií 6) Aristotelés morálka jako vztah sobě si rovných individuí; pojetí rozpornosti lidské přirozenosti a rozhodující význam jednání v Aristotelově etickém systému. Význam svobody a kritického myšlení pro mravní jednání. 7) Stoicismus. etická reakce na změny v antickém světě, problém svobody a společenské angažovanosti jako morálního ideálu, řád světa a řád individuálního života, idea všelidského. 8) Počátky křesťanství a jeho etická inovace antické inspirace a nové formulace, nový koncept dějin a pojetí člověka – lineární čas, člověk jako aktivní spolu-tvůrce dějin, idea kolektivního spasení – příchodu šťastné budoucnosti. Přechod k novověku: 9) Machiavelli možnost vědecké politiky, nemožnost ctnostné politiky a politiků, účelnost zla v politice, spor osobního a politického dobra, Mach. filosofie dějin a dějinných hybných sil –touhy po moci a materiálních zájmů 10) Hobbes. lidská přirozenost, individualismus a sledování osobního prospěchu jako morální problém lidského soužití, individualismus jako předpoklad autoritativní vlády 11) Protestantská etika. otázka spasení a podnikatelských ctností, trh jako nový morální jev, nová dimenze individualismu a rozpornost dobra. 12) J. J. Rousseau lidská přirozenost, mravní význam nerovnosti mezi lidmi a její původ v soukromém vlastnictví, soukromé vlastnictví – zdroj útlaku a morálního úpadku, radikálně demokratická teorie: obecná vůle a soukromé zájmy; síla rozumu a význam svobody, význam výchovy a zákonů pro morálku společnosti, etika jako politická kritika. 13) I. Kant zakotvení etiky ve všeobecném - univerzálním, metafyzické postuláty, formulace kat. imperativu, problém závaznosti mravního zákona, rozpor mezi univerzalitou a individualitou, etikou a realitou.
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: seminář
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.ped.muni.cz/wphil/clenove/valach/valach.htm
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/OV2BP_SDE1