RV2BP_2SMC Somatology Practice 2

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Miloslava Marková
Timetable of Seminar Groups
RV2BP_2SMC/01: Wed 9:45–11:25 učebna 27, J. Reissmannová
RV2BP_2SMC/02: Tue 12:30–14:10 učebna 27, M. Martínková
RV2BP_2SMC/03: Wed 11:35–12:20 učebna 27, L. Adámková
RV2BP_2SMC/04: Wed 16:10–17:55 učebna 27
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmětem studia je lidský organismus studovaný z pohledu složité, hierarchicky uspořádané a regulované živé soustavy, která existuje v konkrétním prostředí, jehož je zákonitou součástí jež ji ovlivňuje. Programovým cílem předmětu je: induktivně - deduktivními metodami získávat komplexnější představy o charakteru jednotlivých soustav regulujících lidské tělo a udržujících jeho dynamickou homeostázu. Pochopit principy společné koordinované účasti tří hlavních regulačních soustav, tj. soustavy humorální, nervové a imunitní. Poznat nejčastější poruchy ve stuktuře a funkci těchto regulačních soustav a v principu pochopit důsledky těchto poruch pro způsob života a výkonnost lidského jedince v období mladšího a staršího školního věku.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základy biokybernetiky, charakteristika složitých hierarchicky uspořádaných živých soustav a obecný charakter mechanizmů uplatňujících se v jejich regulaci. Dynamická homeostáza lidského organismu. Tři hlavní soustavy regulující lidský organismus, pohled evoluční, ontogenetický, obecná charakteristika vzájemné koordinace těchto soustav. Pojmy: endokrinní, neuroendokrínie, imunodeficience. 2. Hypotalamo - hypofyzární systém, charakteristika. Adenohypofýza a neurohypofýza, struktura, funkce, nejčastější poruchy. 3. Glandula thyreoidea, gll.parathyreoid., gll.suprarenales - nejčastější poruchy. 4. Žlázy pohlavní a jejich hormony, puberta, menstruační cyklus. Školní problémy pubescentů vyplývající z momentů integrace nových regulačních okruhů do soustavy regulačních okruhů uplatňujících se již v prepubertě. 5. Pankreas. Diabetes mellitus juvenilis - žák diabetik ve třídě. 6. Pojem tkáňové hormony, přehled, význam. Regulace tlaku krevního, vodního a minerálního metabolizmu. 7. Biorytmy - charakteristika. Biorytmy jako atribut živých soustav ve všech úrovních jejich organizace. Okruh: sítnice - hypotalamus - epifýza - hypotalamus - hypofýza - buňky lidského těla. Melanocyty, melatonin, biologické centrální hodiny savců. Biorytmy v lékařství a v pedagogické praxi. 8. Přehled smyslů člověka. Nervová soustava - obecná struktura a funkce, neuron, synapse, mediátory. Reflexy, r.oblouk, automatismy a instinkty. 1. a 2.signální soustava. Mícha, nejčastější poruchy pohybového aparátu. 9. Vegetativní nervová soustava, neurovegetativní dystonie. Limbický systém. 10. Střídání bdění a útlumu v jednotlivých oblastech CNS.EEG. Spánek, fáze spánku a poruchy spánku u školáka. Abstraktní myšlení, paměť, proces učení. 11. Žák s RMO, epilepsie - biologická podstata, specifika školního věku. 12. Imunitní systém - struktura, funkce. Imunita a homeostáza. 13. Biologická podstata alergií a anafylaxe. Nejčastější imunodeficientní stavy, chronický únavový syndrom. Školní problémy dítěte s defektem v imunitním systému. 14. Biologická podstata stresu, stresory dítěte školního věku. Stresované dítě a škola. 15. Predilekční momenty vzniku závislosti ve školním věku.
Literature
  • Biologie : fyziologie člověka a živočichů (Variant.) : Fyziologie člověka a živočichů : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
  • NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum, 2003, 525, 33. ISBN 8024705176. info
  • KITTNAR, Otomar. Fyziologické regulace ve schématech. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 228 s. ISBN 8071697826. info
  • HOŘEJŠÍ, Václav and Jiřina BARTŮŇKOVÁ. Základy imunologie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1998, 219 s. ISBN 80-85875-73-X. info
  • BYSTROŇ, Jaromír. Alergie :průvodce alergickými nemocemi pro lékaře i pacienty. 1. vyd. Ostrava: Mirago, 1997, 228 s. ISBN 80-85922-46-0. info
  • HAVELKOVÁ, Marie. Analýza příčin drogové závislosti-I. Základní informace pro preventivní práci učitelů (Analysis of reasons of drug addiction -I. Basic information for preventive work of teachers). In Podpora a ochrana zdraví dítě te. Praha: Čes. lékařská společnost JEP, 1997, p. 190-195. 25/1. ISBN 80-85783-14-2. info
  • TROJAN, Stanislav. Lékařská fyziologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš. Praha: Grada, 1996, 489 s. ISBN 8071693111. info
  • Nárys fyziologie člověka. Edited by Stanislav Trojan. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1994, 170 s. ISBN 80-7066-904-7. info
  • Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/RV2BP_2SMC