PdF:RV2BP_2SMC Somatology Practice 2 - Course Information
RV2BP_2SMC Somatology Practice 2
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Miloslava Marková - Timetable of Seminar Groups
- RV2BP_2SMC/01: Wed 9:45–11:25 učebna 27, J. Reissmannová
RV2BP_2SMC/02: Tue 12:30–14:10 učebna 27, M. Martínková
RV2BP_2SMC/03: Wed 11:35–12:20 učebna 27, L. Adámková
RV2BP_2SMC/04: Wed 16:10–17:55 učebna 27 - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Family Education and Health Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Health Education (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives (in Czech)
- Předmětem studia je lidský organismus studovaný z pohledu složité, hierarchicky uspořádané a regulované živé soustavy, která existuje v konkrétním prostředí, jehož je zákonitou součástí jež ji ovlivňuje. Programovým cílem předmětu je: induktivně - deduktivními metodami získávat komplexnější představy o charakteru jednotlivých soustav regulujících lidské tělo a udržujících jeho dynamickou homeostázu. Pochopit principy společné koordinované účasti tří hlavních regulačních soustav, tj. soustavy humorální, nervové a imunitní. Poznat nejčastější poruchy ve stuktuře a funkci těchto regulačních soustav a v principu pochopit důsledky těchto poruch pro způsob života a výkonnost lidského jedince v období mladšího a staršího školního věku.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Základy biokybernetiky, charakteristika složitých hierarchicky uspořádaných živých soustav a obecný charakter mechanizmů uplatňujících se v jejich regulaci. Dynamická homeostáza lidského organismu. Tři hlavní soustavy regulující lidský organismus, pohled evoluční, ontogenetický, obecná charakteristika vzájemné koordinace těchto soustav. Pojmy: endokrinní, neuroendokrínie, imunodeficience. 2. Hypotalamo - hypofyzární systém, charakteristika. Adenohypofýza a neurohypofýza, struktura, funkce, nejčastější poruchy. 3. Glandula thyreoidea, gll.parathyreoid., gll.suprarenales - nejčastější poruchy. 4. Žlázy pohlavní a jejich hormony, puberta, menstruační cyklus. Školní problémy pubescentů vyplývající z momentů integrace nových regulačních okruhů do soustavy regulačních okruhů uplatňujících se již v prepubertě. 5. Pankreas. Diabetes mellitus juvenilis - žák diabetik ve třídě. 6. Pojem tkáňové hormony, přehled, význam. Regulace tlaku krevního, vodního a minerálního metabolizmu. 7. Biorytmy - charakteristika. Biorytmy jako atribut živých soustav ve všech úrovních jejich organizace. Okruh: sítnice - hypotalamus - epifýza - hypotalamus - hypofýza - buňky lidského těla. Melanocyty, melatonin, biologické centrální hodiny savců. Biorytmy v lékařství a v pedagogické praxi. 8. Přehled smyslů člověka. Nervová soustava - obecná struktura a funkce, neuron, synapse, mediátory. Reflexy, r.oblouk, automatismy a instinkty. 1. a 2.signální soustava. Mícha, nejčastější poruchy pohybového aparátu. 9. Vegetativní nervová soustava, neurovegetativní dystonie. Limbický systém. 10. Střídání bdění a útlumu v jednotlivých oblastech CNS.EEG. Spánek, fáze spánku a poruchy spánku u školáka. Abstraktní myšlení, paměť, proces učení. 11. Žák s RMO, epilepsie - biologická podstata, specifika školního věku. 12. Imunitní systém - struktura, funkce. Imunita a homeostáza. 13. Biologická podstata alergií a anafylaxe. Nejčastější imunodeficientní stavy, chronický únavový syndrom. Školní problémy dítěte s defektem v imunitním systému. 14. Biologická podstata stresu, stresory dítěte školního věku. Stresované dítě a škola. 15. Predilekční momenty vzniku závislosti ve školním věku.
- Literature
- Biologie : fyziologie člověka a živočichů (Variant.) : Fyziologie člověka a živočichů : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
- NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum, 2003, 525, 33. ISBN 8024705176. info
- KITTNAR, Otomar. Fyziologické regulace ve schématech. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 228 s. ISBN 8071697826. info
- HOŘEJŠÍ, Václav and Jiřina BARTŮŇKOVÁ. Základy imunologie. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1998, 219 s. ISBN 80-85875-73-X. info
- BYSTROŇ, Jaromír. Alergie :průvodce alergickými nemocemi pro lékaře i pacienty. 1. vyd. Ostrava: Mirago, 1997, 228 s. ISBN 80-85922-46-0. info
- HAVELKOVÁ, Marie. Analýza příčin drogové závislosti-I. Základní informace pro preventivní práci učitelů (Analysis of reasons of drug addiction -I. Basic information for preventive work of teachers). In Podpora a ochrana zdraví dítě te. Praha: Čes. lékařská společnost JEP, 1997, p. 190-195. 25/1. ISBN 80-85783-14-2. info
- TROJAN, Stanislav. Lékařská fyziologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš. Praha: Grada, 1996, 489 s. ISBN 8071693111. info
- Nárys fyziologie člověka. Edited by Stanislav Trojan. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1994, 170 s. ISBN 80-7066-904-7. info
- Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/RV2BP_2SMC