RV2BP_4OC Ontogenesis of Man

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Miloslava Marková
Timetable
Thu 8:50–9:35 budova E - učebna 26
Prerequisites (in Czech)
RV2BP_2SM Somatology 2
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Znalosti z ontogeneze a fylogeneze člověka dotvářejí ucelený systém vědomostí o živých soustavách. Pro budoucího pedagogického asistenta jsou přehledné, ale i detailnější znalosti z této kapitoly o člověku naprosto nezbytné. V předmětu posluchači získají: základní představu o fylogenezi člověka a podrobnější znalosti o jednotlivých fázích ontogeneze člověka Na základě získaných znalostí pochopit problematiku adaptability a variability lidských struktur biologických (fyzických, behaviorálních a sociokulturních) v minulosti a přítomnosti; předmět má absolventovi pomoci získat novu představu o funkci a významu vychovatele v integrované třídě; absolvent bude vybaven základními vědomostmi pro práci s dětmi imigrantů – tj. jiných národností, event. jiných ras.
Syllabus
  • 1. Pojmy fylogeneze/ontogeneze, základní zákonitosti uplatňující se ve vývoji Homo sapiens recens (dále jen H.s.) a v ontogenezi jednotlivce. Biogenetický zákon Ernesta Haeckela. Průřez fylogenezí H.s. – I. 2. Fylogeneze H.s. – II., mechanizmy uplatňující se ve vzniku a vývoji druhů. 3. Fáze ontogeneze H.s. – přehled, stručné charakteristiky. Plemena, Rasy, rasismus. 4. Období prenatální (gametogeneze, blastogeneze, organogeneze, oplození, preembryo, embryo). 5. Embryopatie. Mutageny, teratogeny, karcinogeny. 6. Období prenatální (fetus, fetopatie). 7. Období perinatální. Porod. 8. Novorozenec – charakteristika n. zralý, nezralý, donošený, nedonošený. 9. Období kojenecké, o. batolete. 10. mladší šk. věk. 11. Starší šk. Věk. 12. puberta. Adolescence.
Literature
  • KAPRAS, Jan, Jiří VYMLÁTIL and Eva TOPINKOVÁ. Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 2, Vývoj a růst člověka (Obsaž.) : Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 1, Základy genetiky. info
  • VOKURKA, Martin and Jan HUGO. Praktický slovník medicíny. 7., rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2004, xv, 490. ISBN 8073450097. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
  • Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 311 s., ba. ISBN 80-201-0063-6. info
  • Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 271 s., ba. ISBN 80-201-0026-1. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/RV2BP_4OC