PdF:RV2BP_4OC Ontogenesis of Man - Course Information
RV2BP_4OC Ontogenesis of Man
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Miloslava Marková - Timetable
- Thu 8:50–9:35 budova E - učebna 26
- Prerequisites (in Czech)
- RV2BP_2SM Somatology 2
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Family Education and Health Education (programme PdF, B-SPE)
- Lower Secondary School Teacher Training in Health Education (programme PdF, B-SPE)
- Course objectives
- Znalosti z ontogeneze a fylogeneze člověka dotvářejí ucelený systém vědomostí o živých soustavách. Pro budoucího pedagogického asistenta jsou přehledné, ale i detailnější znalosti z této kapitoly o člověku naprosto nezbytné. V předmětu posluchači získají: základní představu o fylogenezi člověka a podrobnější znalosti o jednotlivých fázích ontogeneze člověka Na základě získaných znalostí pochopit problematiku adaptability a variability lidských struktur biologických (fyzických, behaviorálních a sociokulturních) v minulosti a přítomnosti; předmět má absolventovi pomoci získat novu představu o funkci a významu vychovatele v integrované třídě; absolvent bude vybaven základními vědomostmi pro práci s dětmi imigrantů – tj. jiných národností, event. jiných ras.
- Syllabus
- 1. Pojmy fylogeneze/ontogeneze, základní zákonitosti uplatňující se ve vývoji Homo sapiens recens (dále jen H.s.) a v ontogenezi jednotlivce. Biogenetický zákon Ernesta Haeckela. Průřez fylogenezí H.s. – I. 2. Fylogeneze H.s. – II., mechanizmy uplatňující se ve vzniku a vývoji druhů. 3. Fáze ontogeneze H.s. – přehled, stručné charakteristiky. Plemena, Rasy, rasismus. 4. Období prenatální (gametogeneze, blastogeneze, organogeneze, oplození, preembryo, embryo). 5. Embryopatie. Mutageny, teratogeny, karcinogeny. 6. Období prenatální (fetus, fetopatie). 7. Období perinatální. Porod. 8. Novorozenec – charakteristika n. zralý, nezralý, donošený, nedonošený. 9. Období kojenecké, o. batolete. 10. mladší šk. věk. 11. Starší šk. Věk. 12. puberta. Adolescence.
- Literature
- KAPRAS, Jan, Jiří VYMLÁTIL and Eva TOPINKOVÁ. Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 2, Vývoj a růst člověka (Obsaž.) : Biologie člověka : pro bakalářské studium na lékařských fakultách. 1, Základy genetiky. info
- VOKURKA, Martin and Jan HUGO. Praktický slovník medicíny. 7., rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2004, xv, 490. ISBN 8073450097. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 311 s., ba. ISBN 80-201-0063-6. info
- Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 271 s., ba. ISBN 80-201-0026-1. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/RV2BP_4OC