SP2BP_ZSP6 Základy speciální pedagogiky 6 Logopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 13:25–15:05 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět logopedie. Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých řečových vad. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro žáky s vadami řeči. Prevence, poradenství.
Osnova
  • oKRUHY KE ZKOUŠCE: 1. Logopedie – předmět, základní úkoly, postavení v systému věd. Logoped, logopedický asistent. 2. Logopedická prevence – primární, sekundární, terciární. Ovlivňování přirozeného vývoje řeči, výchova ke správné výslovnosti. 3. Komunikace, komunikační proces, verbální, nonverbální komunikace. 4. Historický přehled péče o osoby s poruchami komunikačních schopností. Významné osobnosti logopedie. 5. Organizace logopedické intervence v ČR (rezort školství, rezort zdravotnictví, rezort práce a sociálních věcí). 6. Poradenství (SPC, PPP). Vznik, hlavní úkoly, personální obsazení. 7. Fonetika. Rozdělení hlásek v českém jazyce. Tvoření samohlásek a souhlásek. 8. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). 9. Ontogeneze řeči z logopedického aspektu, jazykové roviny v ontogenezi řeči. 10. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická. 11. Přístroje a pomůcky používané v logopedické praxi. 12. Narušená komunikační schopnost – vymezení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 13. Poruchy vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. 14. Vývojová dysfázie – specificky narušený vývoj řeči. Etiologie, symptomatologie, péče o dysfatické jedince. 15. Dyslálie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Zásady korekce hlásek. 16. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolálie. 17. Dysartrie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. 18. Neurotické a psychotické poruchy řeči – mutismus, elektivní mutismus, surdomutismus. Péče o jedince s neurotickými a psychotickými poruchami řeči. 19. Poruchy tempa a plynulosti řeči – balbuties, tumultus sermonis. Etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 20. Poruchy hlasu – etiologie, klasifikace. Zásady hlasové hygieny. 21. Specifické poruchy učení, řeč dětí se SPU. 22. Symptomatické poruchy řeči – etiologie, řeč jedinců s poruchami hybnosti, řeč mentálně retardovaných jedinců, charakteristické rysy řeči těžce zrakově postižených jedinců. 23. Afázie – charakteristika postižení, etiologie, symptomatologie. 24. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, užití, výhody a nevýhody AAK.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno, Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80 85931-88-5.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.