PdF:SP3BP_ZSP7 Introduction to Special Ed. 7 - Course Information
SP3BP_ZSP7 Introduction to Special Education 7 - Teaching the hearing Impaired
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Timetable
- Wed 12:30–13:15 učebna 1
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-SS)
- Course objectives
- Organization helping people with hearing impairment, , technical aids, development of vocabulary, lipreading, finger spelling, various ways of communication, sign language, total communication, bilingual methods, specifics of work with people with hearing impairment and deaf people, deafblind.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do surdopedie vymezení základních pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu 2. Historie péče o sluchově postižené Rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, průkopníci vzdělávání neslyšících 3. Sluch Význam sluchu, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchového postižení, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, důsledky sluchové vady 4. Řeč, hlas a artikulace u sluchově postižených Ontogenetický vývoj řeči, stádia vývoje řeči u sluchově postižených, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, modulační faktory, charakteristika hlasového projevu u sluchově postižených 5. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy u sluchově postižených, vizuálně motorické systémy, odezírání 6. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a kochleárním implantátem 7. Včasná intervence u sluchově postižených Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra, formy spolupráce s rodinou, zdravotnická péče, depistáž, speciálně pedagogická diagnostika 8. Komunikační přístupy ve školách pro sluchově postižené Organizace vyučování, orální metoda, totální komunikace, bilingvální výchova, sluchově postižený pedagog 9. Problematika profesní orientace a tlumočnické služby Organizace sluchově postižených, osobnost sluchově postiženého, socializace a možnosti profesní orientace, využití tlumočnických služeb v ČR 10. Sluchová vada a další kombinovaná postižení Péče o jedince se sluchovou a další přidruženou vadou, hluchoslepota - etiologie, program péče, komunikační systémy
- Literature
- BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených (Comunicattion of hearing handicaped people). In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, p. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
- Assessment methods (in Czech)
- Pravidelná účast ve výuce je nutná. Předmět bude ukončen písemným testem.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP3BP_ZSP7