PdF:SP4MP_RAIN Poradenství a intervence - Informace o předmětu
SP4MP_RAIN Specializace: P, VV Poradenství a intervence v předškolním věku
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dagmar Přinosilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 17:05–19:40 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: určeno pro st. - psychopedy, somatopedy a oftalmopedy - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- 1. Ćharakteristika novorozence, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení. 2. Příčiny, projevy, prognóza rizikového novorozence. 3. Kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly. 4. Batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení. 5. Předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení. 6. Náhlé příhody v dětském věku: hyperpyxie, křeče, bolesti hlavy, šok). 7. Příčiny a charakteristika poruch růstu 8. Obecné principy psychického vývoje: faktory interakce, časová posloupnost, kvalitativní změny, dynamika faktorů duševních změn). 9. Znevýhodnění jako psychologický problém: reakce dítěte na vlastní nemoc nebo postižení. 10. Reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince. 11. Postižení jako náročná životní situace: obecná východiska, techniky aktivního řešení, únikové techniky. 12. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině. 13. Pedagogické poradenství: cíle, kompetence, zásady, profil pracovníka. 14. Pedagogické poradenství: metody, formy a prostředky se zaměřením na raný a předškolní věk. 15. Hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem. 16. Vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi. 17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce. 18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: rámcové cíle, klíčové kompetence. 19. Vzdělávací obsah RVP PV: pojetí a vzdělávací oblasti. 20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 24. Vzdělávací oblast Dítě a svět: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, zdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- 1. Charakteristika dětského věku 2. Rizikový novorozenec 3. Charakteristika dětského věku 4. Charakteristika dětského věku 5. Charakteristika dětského věku 6. Náhlé příhody v dětském věku 7. Poruchy růstu 8. Obecné principy psychického vývoje 9. Znevýhodnění jako psychologický problém 10. Rodina dítěte s postižením 11. Postižení jako náročná životní situace 12. Raná péče 13. Pedagogické poradenství 14. Pedagogické poradenství 15. Hra a její hodnocení 16. Kresba jako diagnostická situace 17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání 18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání 19. Vzdělávací obsah RVP PV 20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo 21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika 22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý 23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost 24. Vzdělávací oblast Dítě a svět 25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávánípotřebami.
- Literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Důležité prostředky v předškolního vzdělávání. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 169 - 192, 23 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Zdravotní postižení a zdravotní znevýhodnění. In Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 74 - 118, 44 s. 4313/Pd-9/06-1799. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Komunikace v poradenství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie , praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 194-200, 6 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 202-208, 6 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Zátěžová situace deprivace - faktor variability psychického vývoje v dětství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., Brno, 2003, s. 42 - 70. Pedagogika. ISBN 80-86633-08-X. info
- Metody hodnocení
- Způsob ukončování studijního předmětu: kolokvium. Během seminářů se předpokládá aktivní účast studentů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru logopedie a somatopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/SP4MP_RAIN