PdF:SPCKC_S4a1 Specializace 4a - Informace o předmětu
SPCKC_S4a1 Specializace 4a 1 Logopedie a surdopedie
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/0/40. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Souralová (přednášející), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (zástupce) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Komunikace, komunikace verbální a neverbální, komunikační schopnost, anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí, hlavové nervy, vztahující se k řeči (inervace respiračního, fonačního, artikulačního, sluchového ústrojí), narušená komunikační schopnost, klasifikace narušení komunikační schopnosti, logopedická intervence, logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence, metody a techniky logopedické intervence, orientační, základní, speciální logopedické vyšetření, testy, testové baterie v logopedické diagnostice, logopedická diagnostika všech kategorií narušené komunikační schopnosti, diagnostika narušeného vývoje řeči, vývojové dysfázie, afázie, mutismu, dyslalie, dysartrie, balbuties, tumultus sermonis, rinolalie, palatolalie, poruch hlasu.
- Osnova
- Okruhy ke zkoušce: 1. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a řečový projev. 2. Anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí. 3. Hlavové nervy. 4. Inervace respiračního, fonačního, artikulačního ústrojí. Hlavové nervy, které jsou spojeny s funkcí respiračního, fonačního, artikulačního a sluchového ústrojí. 5. Narušená komunikační schopnost vymezení pojmu. Názory různých odborníků na problematiku narušené komunikační schopnosti. 6. Dělení a klasifikace narušené komunikační schopnosti. 7. Logopedická intervence logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence. 8. Logopedická diagnostika její cíle, metody a techniky logopedické diagnostiky.narušené komunikační schopnosti. 9. Tři úrovně logopedické diagnostiky vyšetření orientační, základní, speciální. 10. Orientační logopedické vyšetření. 11. Základní logopedické vyšetření, model základního logopedického vyšetření. 12. Diferenciální diagnostika význam diferenciální diagnostiky. 13. Poruchy vývoje řeči klasifikace, charakteristika. Diagnostika narušeného vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. Specificky narušený vývoj řeči vývojová dysfázie. Diferenciální diagnostika. 14. Afázie etiologie, symptomy. Diagnostika afázie. Testy, testové baterie v afaziologie. 15. Mutismus etiologie, dělení, symptomy. Diagnostika mutismu. 16. Dyslalie etiologie, projevy, klasifikace. Současný pohled na diagnostiku dyslalie. Metodika diagnostiky dyslalie. 17. Dysartrie etiologie a patogeneze. Dysartrie u dětí a u dospělých osob. Metodika vyšetření dysartrie. 18. Balbuties současné názory na etiologii koktavosti, symptomy, klasifikace. Diagnostika balbuties, metodika logopedického vyšetření. Diferenciální diagnostika. 19. Tumultus sermonis etiologie, současné názory na problematiku breptavosti. Diagnostika, metodika vyšetření breptavosti. 20. Rinolalia etiologie, symptomy, klasifikace. Diagnostika narušení zvuku řeči. Metodika vyšetření poruch nosní rezonance. 21. Palatolalia etiologie, symptomy. Diagnostika palatolalie, metodika vyšetření palatolalie. 22. Poruchy hlasu etiologie. Projevy, klasifikace. Diagnostika poruch hlasu.
- Literatura
- LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
- DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998.
- DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1.
- LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu - ústní zkouška, podmínkou je splnění závěrečného testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/SPCKC_S4a1