SP_AUT Autism

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites
Interest in autism, basic knowledge.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Charakteristics of autism and autistic spectrum disorders, pervasive developmental disorders, classification, Asperger Syndrome, etiology, diagnostics, specific problems occurring with autism, three main problem areas, GFCF diet, alternative forms of communication for people with autism, special didactical materials, system of education for children with autistic spectrum disorders, TEACCH programme.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Charakteristika postižení. 2. Okruh osob s autismem. Projevy autismu. 3. Etiologie a výskyt autismu. 4. Triáda diagnostických kritérií autismu. 5. Diagnostika autismu. 6. Posuzovací škály. 7. Poruchy autistického spektra (PAS). 8. Aspergerův syndrom. 9. Poradenství. 10. Edukace jedinců s autismem. 11. Teacch program. 12. Son-rise program. 13. GFCF dieta. 14. Další terapie a přístupy. 15. Organizace pro podporu osob s autismem. 16. Srovnání se zahraničním. 17. Literatura k autismu.
Literature
  • HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-813-9.
  • SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-5.
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122s. ISBN 80-7178- 856-2.
  • JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-0.
  • PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet, aktivní účast na semináři, povinná docházka.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP_AUT