SP_RTTP Family Therapy for the Physically Disabled

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Marie Plevová (lecturer), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Thu 8:50–10:30 učebna 51
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The family therapy helps to eliminate problems, which make the successful development of children harder. Its sense is in global solving of situation with assistance of whole family. An objective of family therapy is allowing clear orientaition in actual situation, finding sympathy, re-valuating their life-opinions and solving the difficulties, crises and conflicts of life to all of the family members.Therapy is suitable for children, their parents, teenagers and adults, wedded pairs or couples. Common clients are families with handicapped child. Studying of family therapy offers: look in solving of most common problems of different-aged children groops and problems of handicapped children empathic sensation of needs of children and people around us. training of abbilities and skills useful in contact with problematic child and also others members of its family, because all of them are affeceted. possibility of meeting with types of families and their transformations, with male and female roles in life together creep up topics, which have personal dimension for students, they can create their own family-tree during studies it gives understanding, how different sections of biology, culture, families and historical periods influence the creating of personality.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahem studia je 13 témat: 1.téma- Co je to rodinná terapie Informuje o významu rodinné terapie . Vyzdvihuje systemické myšlení jako metodu umožňující najít nový, užitečnější pohled na problém. 2. téma-Základní terapeutické postupy Seznamuje s vytvářením možných hypotéz a základními předpoklady terapeuta jako je neutralita- schopnost stavět se na stranu všech členů rodiny ve stejné míře, schopnost poznat zásluhy každého člena rodiny. Dále vyzdvihuje aktivitu terapeuta a hledání kompromisů při řešení problémů. 3.téma- S jakými klienty v rodinné terapii pracujeme Odhaluje problémy jednotlivých skupin - děti v rodinné terapii, práce mladými dvojicemi, práce s lidmi, kteří spolu žijí, práce s bezdětnými manželskými páry, práce s jednotlivci 4.téma Průběh terapie Provází nás jednotlivými kroky terapie od prvního rozhovoru, vyslovení zakázky, cirkulárního dotazování, intervenci, terapeutického poselství až k ukončení a hodnocení terapie 5.téma Narativní přístup a terapie Různorodé terapeutické praxe, které se rozvíjí od konce 80 let.Sdílejí klíčovou metaforu terapie jako vyprávění životního příběhu a jeho převyprávění.(vytvoření pozitivního příběhu) 6.téma Externalizace Jedná se o způsob rozhovoru, kterým terapeut komunikuje o svém přesvědčení, že člověk a problém nejsou totéž.(oddělení problému od člověka) 7.téma Komunikace Nacházení nového úhlu pohledu na komunikaci v rodině, který by navodil možnost změny. Seznamování s různými formami komunikace-rodinnými rituály, rodinnými mýty… 8. téma Genealogie I. Grafické zachycení přediva příbuzenských a jiných významných vztahů.(strom života) Klientům se nabízí nové vzájemné porozumění skrze porozumění původním rodinám. 9.téma Genealogie II. Presentace prací studentů-genealogie na zápočet. Ukázky práce s genealogií v praxi. 10. téma Ostrov rodiny Metafora, která inspiruje rodinné terapeuty k tvořivé spolupráci s celými rodinami. Slouží zejména k mapování problému. 11. téma Terapie rodin s malými a staršími dětmi Předkládá problémy podle jednotlivých věkových kategorií-úzkosti, strachy, záškoláctví, vývojové poruchy učení…Dotýká se řešení problematiky násilí a šikanování u dětí. 12. téma Terapie s dospívajícími a jejich rodinami Přibližuje věk adolescentů a vztahy v rodinách, kde se děti pomalu osamostatňují. Hovoří též o následcích sexuálního zneužívání v dětství,mentální anorexii, 13. téma Gender a rodinná terapie Odlišné postavení mužů a žen v různých dobách, v různých oblastech společenského života. Problematika spoluvytváření lidských vztahů. Závěr.
Literature
  • PLEVOVÁ, M. Dítě se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v rodinné terapii. MU Brno, 2007. ISBN 978-80-210-4372-5.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět RTTP je pro somatopedy a psychopedy
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Autumn 2008, Spring 2009, Autumn 2009, Spring 2010, Autumn 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SP_RTTP