PdF:SV4MP_SPT Theories of social pedagogy - Course Information
SV4MP_SPT Theories of social pedagogy
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Timetable
- Tue 11:35–12:20 učebna 38
- Prerequisites
- - Passing of knowledge test on moodlink (75 % achievement) - Oral test
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, N-PD)
- Course objectives
- The basic line of studies represents complex system view on submitted theories wtih incomposing of cultural – social and natural factors. The aim of studies is to stress the significancy of multifactor view on social phenomeons for purpose of their desription, explanation and prediction in the frame of educational reality.
- Syllabus
- 1. The suggestion of structure of social pedagogy theories. 2. Problematics of social sciencies scientism. 3. The changes of praradigms in pedagogy and their influence on social theories. 4. Classical social theory. Behaviourism. Functionalism. Interactionism and interpretativism. West marxism. Psychoanalytic theory. Structuralism. Feminism. Postmodernistic theory. 5. Globalization. 6. Theory of media and theory of society. 7. Theory of determinants of educational processes.
- Literature
- BERGER, Peter L. and Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 808519452X. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- HARRINGTON, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 495 s. ISBN 8073670933. info
- Pomáhat být :otevřené otázky teorie provázející výchovy. Edited by Jiří Pelikán. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 80-246-0345-4. info
- Sociologické školy, směry, paradigmata. Edited by Miloslav Petrusek - Alena Miltová - Alena Vodáková. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994, 249 s. ISBN 80-85850-04-4. info
- ZNEBEJÁNEK, František. Sociální hnutí :teorie, koncepce, představitelé. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 175 s. ISBN 80-85850-31-1. info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: ústní Požadavky k ukončení přednáškového bloku: - 75 % úspěšnost vědomostního testu jako předpoklad připuštění k ústní zkoušce. - napsání čtyřstránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Sociálně pedagogické teorie na mood-lince. - ústní zkouška. Reflexe nad vybranými problémy na základě otázek z okruhů přednáškových témat (podmínkou je četba povinné literatury). Zkouška: známka je výsledkem hodnocení ve třech oblastech: - ústní zkoušení (viz okruhy otázek ke zkoušce) - plnění úkolů v semináři - kvalita zpracované eseje
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SV4MP_SPT