PdF:SZ2BP_Ps11 Psychologie duš. vývoje - Informace o předmětu
SZ2BP_Ps11 Psychologie duševního vývoje
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/0/1. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Cíle předmětu
- Předmět psychologie duševníého vývoje seznamuje se základními pojmy, metodami, přístupy k věkovým zvláštnostem dětí a dospívajících. Zabývá se vývojem kongnivním, motorickým, citovým, morálním, volním, postupným rozvojem osobnosti dítěte i s jeho socializací v jednotlivých věkových obdobích a zahrnuje i adaptační problémy a výchovu dítěte v jednotlivých etapách rozvoje.
- Osnova
- 1. Vývojová psychologie a její využití v práci učitele. 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje. Obecné zákonitosti vývoje. 3. Prenatální a novorozenecké období, kojenecký věk. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny. 4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí a vůle. Socializace v batolecím věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací. 5. Předškolní věk. Vývoj motoriky, kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální vztahy s vrstevníky, s dospělými a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, citové a volní procesy. 6. Mladší školní věk (dětství a prepuberta) Změny poznávacích procesů, prožívání, jáství. 7. Socializace, výchovné styly, výchovné působení na děti, vli rodiny, školy, zájmových skupin. 8. Adaptační potíže, specifické vývojové poruchy. 9. Dospívání. (Puberta, adolescence) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů. 10. Emocionalita a vůle, identita jedince v pubertě, sebepojetí, sebehodnocení, seberealizace v dospívání 11. Profesionální orientace, vnější vlivy, socializace. 12. Výchovné problémy v dospívání. OKRUHY KE ZKOUŠCE 1. Vývojová psychologie a její praktická aplikace v práci učitele. 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje. Obecné zákonitosti vývoje. 3. Prenatální a novorozenecké období a kojenecký věk. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny. 4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí a vůle. Socializace v batolecím věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací. 5. Předškolní věk (3-6 let). Vývoj motoriky, kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální vztahy s vrstevníky, s dospělými a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, citové a volní procesy. 6. Mladší školní věk (dětství a prepuberta, 7-11 let). Změny poznávacích procesů, prožívání, jáství. 7. Socializace, výchovné styly, výchovné působení na děti, vliv rodiny, školy, zájmových skupin. 8. Adaptační potíže, specifické vývojové poruchy učení. 9. Dospívání. (Puberta, adolescence, 12-15, 15-22 let) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů. 10. Emocionalita a vůle, identita jedince v pubertě, sebepojetí, sebehodnocení, seberealizace v dospívání 11. Profesionální orientace, vnější vlivy, socializace u dospívajících. 12. Výchovné problémy v dospívání, maladaptace a frustrace, výchova a přístup k dospívajícím. 13. Dospělost. Vývojové etapy dospělého člověka. Kognitivní procesy, tvořivost, sociální zařazení emoční vývoj, manželství, rodičovství. 14. Stáří, role prarodiče, smyslové vnímání, paměť, afektivní prožívání, sociální zařazení
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1997, 381 s. ISBN 80-85765-70-5. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 2. vyd. Tišnov: SURSUM, 1996, 112 s. ISBN 80-85799-03-0. info
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/SZ2BP_Ps11