Ze2RC_DKK6 Didaktika geografie 5

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
12 hodin konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je shrnutí všech odborných a pedagogicko-psychologických zásad, které jsou nezbytné pro budoucí pedagogickou praxi učitele. Oborová didaktika komplexní geografie geografie využívá poznatků studentů z obecných pedagogických a psychologických disciplín, z ostatních předmětů společného základu, z ostatních oborových didaktik a zejména z předmětu druhé aprobace a jeho didaktiky. Navazuje na teoretické i praktické učivo geografických disciplín v 1 - 10 semestru. Při didaktické analýze jednotlivých tématických celků využívá v maximální míře regionálního principu.
Osnova
  • - Mezinárodní charta geografického vzdělávání.
  • - Rámcový vzdělávací program a cíle vyučování zeměpisu (geografie).
  • - Standardy geografického vzdělávání. (Jejich úloha a význam).
  • - Motivace. (Přehled motivačních prostředků ve výuce zeměpisu 11-15 letých žáků. Geografické hry, kvízy a soutěže a možnosti jejich využití při vyučování a zájmové geografické činnosti žáků.
  • - Současné učebnice zeměpisu (geografie) a metodické příručky. Požadavky na učebnice zeměpisu (geografie). Perspektivy. Aletrnativní učebnice zeměpisu (geografie).
  • - Metody ve vyučování zeměpisu (geografie).
  • - Specifické dovednosti učitele zeměpisu (geografie).
  • - Mezipředmětové vztahy s druhým předmětem aprobace. Mezipředmětové vztahy mezi přírodovědnými a ostatními předměty.
  • - Organizační formy vyučování zeměpisu (geografie). Přehled a charakteristika organizačních forem v zeměpise (geografii). Praktické vyučování v terénu a jeho nejběžnější formy. (Geografické vycházky, exkurze, terénní cvičení, školní výlety, pobyt v přírodě ...).
  • - Vyučovací prostředky v zeměpise (geografii). Přehled, charakteristika a klasifikace vyučovacích pomůcek pro zeměpis (geografii). Odborný zeměpisný (geografický) kabinet, učebna, laboratoř, knihovna, školní zeměpisný (geografický) pozemek, vlastivědné muzeum. Další zařízení.
  • - Kartografické pomůcky při vyučování zeměpisu (geografie). Globusy, školní atlasy, nástěnné mapy, plastické mapy, turistické a topografické mapy, plány, tématické mapy, slepé a obrysové mapy, kartogramy a kartodiagramy. Funkce výtvarného projevu ve vyučování zeměpisu (geografie).
  • - Odborná a výzkumná činnost učitele zeměpisu (geografie). Práce učitele zeměpisu (geografie) v místní krajině, v institucích ochrany přírody a krajiny. Význam učebnic místního regionu.Didaktická technika při vyučování zeměpisu (geografie). Pomůcky auditivní, vizuální,audiovizuální. Internet a vyučování zeměpisu.
Informace učitele
GERBER, R. : VALUING THE CONCEPT OF WORK IN GEOGRAPHICAL EDUCATION. Abstrakt.
KÜHNLOVÁ,H.: Vybrané kapitoly z didaktiky geografie, UK Praha, 1998.
MACHYČEK, J. a kol. : Základy didaktiky geografie. SPN Bratislava 1985. PASCH,M: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1998.
ŠUPKA, J. - HOFMANN, E. : Didaktika geografie I. PdF MU Brno, 1993.
ŠUPKA, J.- HOFMANN, E.- MATOUŠEK, A. (1994): Didaktika geografie II. 59 s., PdF MU, Brno.
ŠUPKA, J. - HOFMANN, E. :Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. PdF MU Brno, 1990.
TURKOTA, J. a kol. : Základy všeobecnej didaktiky geografie. SPN Bratislava 1980.
ŠVEC, V. a kol. : Praktikum didaktických dovedností. PdF MU, Brno, 1996.
WAHLA, A. a kol. : Didaktika zeměpisu II. PdF v Ostravě, 1972.
ZELINA,M.: Alternatívne školstvo. IRIS, Bratislava.
Vzdělávací programy I. a II. stupně Základní , Obecné a Národní školy, Rámcový vzdělávací program.
Časopisy :Geografické rozhledy, Biologie-Chemie-Zeměpis, Geographische Rundschau, Praxis Geographie, Journal of Geography, Time, GEO-INFO.
Učebnice zeměpisu (geografie)
Atlasy světa a ČR
Internet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.